Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Därför är kommunen positiva till Ostlänkens dragning

Förslaget om hur Ostlänken ska dras möts av mest positiva kommentarer.

Annons

Trafikverket har presenterat sitt förslag på hur höghastighetsjärnvägen Ostlänken ska dras genom Hölö och Järna.

– Det blev precis så som vi ville. Vi har haft det på känn, men inte varit riktigt säkra, säger Mats Johannesson, samhällsbyggnadsstrateg på Södertälje kommun.

– Vi ville ha en dragning som påverkar landskapsbilden så lite som möjligt.

Två faktorer som bidrar till det: Järnvägen dras nära motorvägen, vilket gör det döda området emellan litet. Järnvägen trycks ner i landskapet där det är möjligt.

Exakt hur passagen av väg 57 i Järna ska utformas är inte klart, men tanken är att spåren ska gå under vägen. Vägbron blir därmed ganska dominerande i omgivningen.

– För oss är det ändå bättre. Men vi vill se en skiss och hur anslutningarna ska utformas innan vi säger att vi är helt nöjda, säger Mats Johannesson.

Södertälje kommuns åsikt har varit att Ostlänken, så långt möjligt, ska gå öster om E4:an. Så blir det också.

– Vi får den längs E4:an och på östra sidan. Det var vårt önskemål. På västra sidan har vi Wijområdet där det är möjligt att få till mer bebyggelse. Sedan är det förstås svårt att undvika att enskilda fastighetsägare blir drabbade, säger Kerstin König (S), ordförande för Hölö-Mörkö kommundelsnämnd.

Läs även: Karta: Så här ska Ostlänken gå

De hamnar i vägen fär Ostlänken

Tunnel under motorvägen

Ostlänken är en höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping. Förbi Hölö föreslås spåren gå öster om motorvägen. Några kilometer söder

om Järna tätort byggs en

tunnel under motorvägen.

I Gerstaberg ansluts järnvägen till befintliga spår.

Den 25 januari håller Trafikverket öppet hus

i Eneskolan i Järna och

den 27 januari i Hölöskolan.