Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Då var dragvägen viktig för kanalen

En tremastad skuta är på väg söderut i kanalen och har fått broöppning. Bilden kunde vara närmast tidlös om man med detta menar att den är svår att tidsbestämma.

Annons

En bakre tidsgräns är 1924 då klaffbron stod klar. En detalj som ger en annan tidsangivelse är huset i högra bildkanten som stod klart 1953 och var en smal byggnad invid dåvarande klaffbron. Det huset utnyttjar ett tidigare smalt tomtutrymme och är ovanligt i sin konstruktion.

På motsatta sidan i bilden ser vi en del av en märklig byggnad som var ett av Södertäljes få korsvirkeshus. Det inrymde en mekanisk verkstad som hade gamla anor. Verkstaden uppfördes under 1880-talet av ingenjören Lönnerberg som där startade den äldsta Södertälje mekaniska verkstad.

Den togs över av bröderna Köhler som i början av 1900-talet kom från S:t Petersburg och etablerade sig i staden. Köhlers mekaniska bytte senare ägare innan huset revs under kanalombyggnaden under åren 1973–1976.

Det kan man förstå då strandlinjen där gjorde en mindre krök för att få plats med en gångväg. Det var en så kallad dragväg som användes för att dra båtar, utan egen maskin, genom kanalen.Sådana förekom då i rätt stor omfattning och möjligheten till att dra båtarna var viktig.

Bilden bör således vara tagen mellan 1953 och 1973. Ska vi våga gissa på 1950-talets slut?