Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Charlotte hjälper LT:s kunder att läsa tidningen digitalt – då är inga hinder för stora: "Vi löser det alltid till slut"

Charlotte Johnson brinner för att alla som vill ska kunna läsa LT digitalt.
Då är glömda lösenord och gamla e-postadresser inget hinder.
– Allt löser sig oftast. Och kunderna är väldigt tacksamma för hjälpen, säger hon.

LT har både tid och plats för dig som vill börja läsa tidningen på skärm istället för papper. På våra logga-in-träffar får du personlig hjälp att komma igång – oavsett förkunskaper.

Där möter du också vår marknadskoordinator Charlotte Johnson som gör allt för att ta dig förbi eventuella hinder.

– Man behöver inte kunna något för att komma till oss och det är klart att det kan dyka upp utmaningar av olika slag som vi får lösa tillsammans. Alltifrån att ordna mejladresser till att ladda ner appar och fixa inlogg. Men när kunderna väl loggat in klarar de oftast sig själva, säger hon.

Vilken är den vanligaste frågan?

Många är osäkra på själva vokabulären och vad det egentligen är för skillnad på sajt, app och e-tidning, till exempel. Det är vanligt att man blandar ihop begreppen och vissa skäms till och med för att de inte har allt klart för sig.

Vad säger du till dem?

– Att de absolut inte ska skämmas! Allt man inte kan är svårt och det är ju också därför de ska komma till oss, för att lära sig något nytt i lugn och ro. Hos oss lär de sig att e-tidningen är en digital kopia av papperstidningen och att de hittar senaste nytt på sajten dygnet runt. Bara för att ta några exempel.

– Det gäller att ta sig an alla kunder helhjärtat, vara generös med tid och framför allt inte ge upp. Allt löser sig, även om det ibland kräver ett extra besök, säger Charlotte Johnson.

Kunderna som kommer till logga-in-träffarna är ofta långvariga prenumeranter, män och kvinnor i varierande ålder och med olika förkunskaper. Det som förenar många är ett stort engagemang för tidningen.

– Ja, de som kommer till oss är ofta nyfikna och intresserade. Det är uppenbart att vi betyder mycket för folk och att många bryr sig om vad vi gör. Dessutom är alla oerhört tacksamma för hjälpen. Framför allt uppskattar många hur smidigt det är kunna läsa tidningen överallt när man väl loggat in. Många pensionärer reser mycket idag och vill ta med sig LT vart de än ska.

Är tacksamheterna från kunderna som driver dig i jobbet?

– Ja, det är en belöning såklart. Det är ofta roliga möten och tiden springer iväg. Men jag känner också att det är ett viktigt ur ett större perspektiv. Alla ska ha en chans att läsa tidningen digitalt när hela samhället utvecklas i den riktningen. Man ska kunna få hjälp på ett lätt sätt, säger Charlotte Johnson.

– Sedan tror jag också att våra logga in-träffar ger ringar på vattnet, att de som lär sig logga in hos oss hjälper andra vänner och bekanta i sin tur. Hjälper jag fyra kunder kanske det blir 15 i slutändan. Och det är ju jättebra.

Här kan du lära dig att läsa LT digitalt!

Om du loggar in och läser LT digitalt får du ut max av din prenumeration och tillgång till hela vårt journalistiska utbud. Kom till någon av våra logga-in-träffar så hjälper vi dig att komma igång.

7 februari mellan 13.30 och 15.30 kan du besöka oss på Stadsbiblioteket i Södertälje.