Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Centerpartiet ger inte upp om pendeltåg till Hölö

Annons

Miljöpartiet vill ha pendeltåg till Hölö. Mats Pertoft och Niklas Gladh frågar mig när det ska hända. Tack för att ni ger mig den makten. Miljöpartiet har själva varit en del av förhandlingarna kring trafikfrågorna under den här mandatperioden och inte särskilt lyft just den här frågan.

Framtiden innebär att vi måste få fler att åka kollektivt. Då behövs bra kollektivtrafik både med bussar och tåg. Självklart måste vi utnyttja att spåret finns och få till ett tågstopp i Hölö, för invånarnas och miljöns skull. Två viktiga förslag som Miljöpartiet borde driva är en sammanhängande busslinje från Järna station till Tumba station över Mörkö med minst samma turtäthet som bussen på Grödingesidan har och en väl utvecklad anropstrafik.

Centerpartiet har drivit frågan om tågstopp i Hölö över 25 år och det är synd att Miljöpartiet misslyckades 2002, då MP gick till val på att pendeltåg skulle komma till orten och sedan satt i majoritet i fyra år – för då hade mycket varit annorlunda. Nu har vi fått driva frågan i motvind samtidigt som tågtrafiken ökat så mycket att det snarare har varit så att Trafikverket försökt mota bort pendeltågen från spåren, senaste exemplet var förslag på neddragningar av Gnestapendeln.

Det är tre saker som sticker ut:

• Resenärsunderlaget vilket vi menar kommer att byggas upp bara möjligheten kommer, samtidigt som det låga resandet med direktbussarna ger trafikförvaltningen och övriga partier vatten på sin kvarn.

• Tidtabeller, ska resandet vara attraktivt måste det till bra tidtabeller där de resande lätt lär sig hur tågen går, vid samma klockslag till exempel varje halvtimme.

• Tekniskt, av säkerhetsskäl, går det inte att köra fler tåg på banan samtidigt mellan Hölö och Järna vilket kraftigt försvårar möjligheten till att få in fler tåg med dagens tryck på banan.

Därför har vi också fört upp möjligheten att få till regionaltågstopp i Hölö eftersom de redan passerar. Där finns utöver ekonomin ett starkt motstånd från övriga kommuner med stationsstopp då de inte vill förlänga resandet för sina invånare.

Som vi ser det är kanske den viktigaste positiva förändringen att Ostlänken snarast byggs och att de nuvarande spåren behålls för lokal- och regiontåg.

Tage Gripenstam (C)

Hölö-Mörköbo, gruppledare i Södertälje och ersättare i landstingets trafiknämnd

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel