Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Butik som satsade på tonåringarna

Vi bläddrar vidare i Familjens arkiv och kommer då till en annons från Forslunds junior.

Annons

De hade butik på Nygatan 30 i hörnet av Nygatan och Jovisgatan. Forslunds herrekipering var en väletablerad firma sedan början av 1900-talet och låg i hörnet av Storgatan och Gästgivaregatan.

Den som startade firman hette Bernhard Forslund. Sonsonen Hans Forslund insåg att tiderna skulle förändras och att tonåringarna skulle få en allt större roll i samhället. I och med att de flesta fick det bättre ställt, kunde de kosta på sina barn mera och ekipera dem bättre. Det uppstod en tonårsmarknad. Därför satsade firman på en särskild butik för denna yngre kundkrets. Hans Forslund var själv aktiv i den nya affären och hade god hjälp av den kunnige Stig Axelsson.

Satsningen var riktig och Forslunds fick ett försprång hos den yngre kundkretsen och dess föräldrar. Ganska medvetet annonserade firman att de förde kläder i storlekar från 1–18 år för både flickor och pojkar. Efter 18 år ansågs ungdomar av båda könen vara mogna att handla i vanliga dam- och herrekiperingar.

På bilden kan vi se hur det unga tonårsmodet gestaltade sig med en ung tjej i rutiga byxor med hängslen, en något äldre med en snitsig kappa och en yngling i oklanderlig kostym, värdig en gentleman.

Vi upptäcker ett mindre fel på bilden av den unga damen i mitten som fått sitt högra ben raderat. Samtidigt kan vi notera att firman skaffat en speciell logo som kan betraktas i övre vänstra hörnet, F j:r som står för Forslunds junior.