Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Broolyckan: Det visar filmen på bilen

Viola Beachs bil bromsade innan de passerade bilkön vid broöppningen. Det beskriver beslutet att dödsolyckan på motorvägsbron i februari inte utreds av Haverikommissionen.

Annons

Statens haverikommission, SHK, meddelar att man inte kommer att utreda broolyckan.

– Vi ser ju inte att vi kan göra några säkerhetsvinster efter vår utredning. Vi kan inte hitta sådana brister för att dra i gång en utredning, säger Jonas Bäckstrand på SHK.

Beslutet från SHK kom under tisdagen och består av tio sidor.

– För att vara ett beslut om att inte fatta ett beslut så är det ett omfattande beslut, så kan man säga, säger Jonas Bäckstrand utredningsordförande.

”Signaler och bommar vid motorvägsbron, har i allt väsentligt, fungerat som avsett vid händelsen. Trots det har personbilen passerat förbi de stillastående köerna, varningsskyltarna, stoppsignalerna och de nedfällda bommarna. Trafikverket har påbörjat en översyn av de förbättringsåtgärder som kan ske på platsen för att ytterligare höja säkerheten. Haverikommissionen bedömer att det bidrag till att förhindra framtida olyckor och tillbud som en haveriutredning enligt lagen (1990:712) om undersökning av olyckor skulle kunna lämna, inte är tillräckligt för att motivera att händelsen utreds vidare. Haverikommissionen beslutar därför att inte utreda händelsen”, skriver SHK i sitt beslut.

I beslutet beskrivs bland annat händelseförloppet, delvis utifrån en övervakningsfilm. SHK skriver att bilen inledningsvis körde i det högra körfältet, men strax före köslutet, utan att blinka, bytte körfält till det vänstra.

Därefter gjorde olycksbilen en kortare inbromsning, bromsljusen tändes och hastigheten sjönk. Sedan förflyttade sig bilen ut i vägrenen till vänster om det vänstra körfältet och passerade de stillastående bilarna.

SHK skriver att det är svårt att veta exakt hur fort bilen körde men att den framfördes ”kontrollerat”.

I beslutet framgår också att det inte har gått att analysera bilens ”svarta låda”, något som uttryckligen sägs vara synd då det finns flera frågeställningar som den informationen hade kunnat besvara.

Skälen till att det inte gått att få ut någon information därifrån sägs kunna bero på skadorna på bilen samt att fordonet legat i vatten med efterföljande frysning.

En avvikelse som emellertid hittades i samband med undersökningen av fordonet är en brusten bromsslang i anslutning till det ena framhjulet, en skada som enligt uppgift dock ska ha uppstått i samband med bärgningen.

Skadan överensstämmer inte med skadebilden på omkringliggande delar, enligt rapporten.

Trafikverket har föreslagit ett antal åtgärder efter olyckan, bland annat vill man med portalskyltar och andra signaler få ned hastigheten tidigare.

Verket vill också ge informationen i de stora elektroniska informationstavlorna högre prioritet och ska bland annat se över tidpunkten för när informationen ska gå ut där.

Det finns även förslag om att på sikt kunna mäta hastigheten på fordon för att kunna upptäcka avvikelser som i värsta fall kan leda till genomkörning av bommarna.