Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Brohaveriet visar på behovet – av tunnel

Annons

Ett år har gått. Mycket vatten har runnit under broarna som går över Södertälje kanal – och uppe på broarna flyter trafiken, både den spårbundna och den på asfalt. I alla fall jämfört med fjolårets midsommarhelg.

Vi minns alla hur det var – tusentals fordon, under en hel sommar, tvingades snigla sig över Saltsjöbron eller in genom Södertälje. Och Södertäljeborna stämmer utan tvekan in i Boel Godners (S) omdöme av Trafikverkets krisberedskap: "Klantigt".

Och frågorna finns kvar. De frågor som blev akuta när den västliga av motorvägsbroarna, där den södergående trafiken kör, var oanvändbar under hela förra sommaren.

Kan vi lita på att Trafikverket står rustat om ett liknande haveri skulle inträffa? Vad gör staten för att undvika att historien upprepas? Hur tänker regeringen för att minska sårbarheten över Södertälje kanal?

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) var snabbt på plats (nåja), förra sommaren för att orientera sig om läget. Och fick sedan i augusti svara på en fråga från Robert Halef (KD) riksdagsledamot från Södertälje, om vad hon gör för att "säkerställa att liknande allvarliga incidenter inte inträffar i framtiden". Dessutom ville Halef veta om hur infrastrukturministern såg på möjligheten till en ny bro.

Anna Johanssons svarade då: "Eventuella nya infrastrukturåtgärder, som exempelvis nya broförbindelser, föreslås och beslutas inom ramen för den långsiktiga infrastrukturplaneringen".

Det är alltjämt det som gäller. Denna långsiktighet har en första tidssatt kontrollstation eftersom nästa nya nationella plan är tänkt att gälla för perioden 2018–2029. Och då regering och riksdag har slagit fast de ekonomiska ramarna är det bara att vänta på de konkreta förslagen, som väntas våren 2018.

Trafikverket ser inte pudelns verkliga kärna: att en helt ny väg över kanalen – eller ännu hellre under – behövs.

Till dess måste Södertälje vara rustat för ett frenetiskt lobbyarbete – som är minst lika långsiktigt som all världens infrastrukturplaneringar. Och dubbelt så målmedvetet. För det kommer att krävas om man läser de som Trafikverket ger i LT om hur de tänkt sig framtiden – verket ser knappt några behov alls.

Trafikverket ser inte pudelns verkliga kärna: att en helt ny väg över kanalen – eller ännu hellre under – behövs.

För bortser man från det vi redan vet – att de bägge befintliga motorvägsbroarna ska bytas ut och bli trefiliga i vardera riktning mellan år 2022 och 2025 eller att Sagoleden som finns med i kommunens översiktsplan och som är tänkt att gå parallellt med motorvägen från Morabergsavfarten är högt prioriterad – kvarstår behovet av ett helt nytt alternativ.

Att lägga motorvägstrafiken i tunnel och låta den ta sig under kanalen i stället för över är då det överlägset mest attraktiva alternativet. Det skulle, som grädde på moset, frigöra mark för andra ändamål. Med dagens dragningar skär E4 och E20 sönder Södertälje och utgör effektiva hinder för att bygga framtidens stad.

En tunnel under kanalen är värd att ta strid för.