Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brobygge som uppskattades även av utländska gäster

Enligt vad vi kunnat läsa i denna tidning så kommer Sjöfartsverket att inom överskådlig tid sätta i gång rätt omfattande arbeten med att förbättra Södertälje kanal.

Annons

Senast vi hade liknande arbeten var under åren 1973–1976. Då justerades slänterna längs kanalen samtidigt som vattenrännan under ytan fick en välbehövlig uppordning om man kan säga så om förändringar under. Dessa förbättringar innebar att man tog bort några smålömska undervattensgrund och såg till att botten blev slätare.

De allt större fartygen behövde säkrare förhållanden. Samtidigt ersattes den gamla landsvägsbron från 1920-talet av en ny, modernare och med avsevärt större kapacitet.

Den gamla ser vi på dagens bild. Det var en skapelse i nyklassicistisk anda som ritats av arkitekten Ragnar Hjort.

Det var en estetiskt välavvägd bro med sina mäktiga valv och smäckra brobana. Utländska besökare hördes uttrycka uppskattande ord om bron.

I folkmun användes beteckningen Klaffbron. Den nuvarande bron är även den av klaffbrotyp men omnämns som Mälarbron för att skilja den från sin föregångare.

Vi ser här Klaffbron från sydväst och kan se hur väl den var an- och avpassad till miljön och sin funktion. När de förestående arbetena är avklarade, finns Mälarbron kvar men omgivningarna kommer att ha ändrats rätt betydligt.