Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bristande insikt om skolan

Med oerhört stor besvikelse har jag tagit del av hur Södertäljes ansvariga politiker agerar.
Först röstar man för och medverkar till att ansvaret för skolan överflyttas från staten till den egna kommunen. När man sedan i mars 2010 upptäcker att uppåt 40 procent av eleverna i årskurs 9 inte är godkända för att antagas till gymnasieskolan föreslår man att det ska inrättas en statlig skolakut.

Om det nu hade funnits en skolminister som varit så dum att hon/han bejakat ett så tokigt förslag hade en dylik inrättning efter alla förhandlingar, beslut och direktiv med mera knappast hunnit vara på plats förrän läsåret är slut.

Då bestämmer man sig för att i mars månad pytsa ut 35 extra kommunala miljoner till skolan. Innan förhandlingarna är klara för hur dessa medel ska fördelas torde vi vara inne i maj och läsåret närmar sig sitt slut.

All planering för det kommande läsåret ska vara klar i god tid under vårterminen innan, alltså före sommaruppehållet. Den planeringen ska innehålla en slagkraftig

reserv till varje rektorsområde. Skulle det vid denna tidpunkt visa sig att resurserna inte verkar räcka för det kommande läsåret, är det rektorsområdets skyldighet att tillsammans med föräldrarna slå larm hos kommunledningen och kräva mer resurser.

Eventuella extrapengar som tillkommer vid denna tidpunkt kan göra stor nytta.

Att kasta in pengar i efterhand, speciellt så sent som i mars, är bara ett bevis på bristande förmåga och insikt om hur skolverksamheten fungerar.

Det kan möjligen fungera om man bygger ett nytt stort stadshus och plötsligt upptäcker att det, tillsammans med extra hus som måste köpas till och kostnader för det gamla stadshuset, samt kraftigt ökade driftkostnader av det nya – allt sammantaget – visar sig hamna på en summa som ligger en bra bit över en halv miljard. Då är det väl inte mycket annat att göra än att pytsa in mer pengar i efterhand.

För skolverksamheten gäller något helt annat.

Anmärkningsvärt är också att Södertälje kommun inte ansökt om och utnyttjat mer än knappt 40 procent av de statliga medel som sedan länge funnits anslagna för utbildning av lärare. Detta speciellt med tanke på att så många lärare i just Södertälje saknar utbildning.

Det behöver naturligtvis inte finnas ett absolut samband mellan ett stort antal obehöriga lärare och dito obehöriga elever till gymnasiet, men helt kan man inte frigöra sig från tanken.

Pensionerad lärare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel