Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Billigaste barnvagnen sämst

Av tio testade barnvagnar fick ingen godkänt. Testet visade på allvarliga problem. Konsumentverket kräver nu åtgärder.

– Vi valde vanliga, populära vagnar. Vi ville ha ett urval med vagnar i olika prisklasser som man kan använda från födseln och några år framåt, säger Anna Strandberg, utredare inom produktsäkerhet på Konsumentverket.

Barnvagnar är den produkt som Konsumentverket får in flest anmälningar mot. De vanligaste problemen är handtag som går av eller släpper, trasiga bromsar, instabila vagnar och chassin som kollapsar. Varje år får mellan 600 till 700 barn akutvård efter olyckor som skett på grund av barnvagnen. Orsaken till att just barnvagnar får så mycket anmälningar tror Anna Strandberg beror på att det är en produkt som används av nästan alla som har små barn och att det är en komplicerad produkt. En barnvagn innehåller mycket plastdetaljer som lätt kan gå sönder. Dessutom finns det många aktörer på marknaden.

Av de tio barnvagnar som Konsumentverket testat fick ingen godkänt. Testet visade på flera allvarliga problem. Handtag som gick av, trasiga bromsar, sitt- och liggdelar som föll av och klämrisker var några av de allvarliga fel som upptäcktes i testet.

– Vanligaste olyckan med barnvagnar är fallolyckor. Ett barn fick en skallfraktur efter ett fall från barnvagnen i en trappa. Men även klämolyckor är vanligt. Ett barn fick amputera ett finger efter att ha klämt sig på vagnen, berättar Anna Strandberg.

Den vagn som utmärkte sig mest i testet var den billigaste vagnen i testet, Nowalex Focus. Vagnen fick anmärkningar på att det var lätt att klämma sig, innertyget i liggdelen var så dåligt fastsatt att barnet kunde få det i ansiktet. Varken innertyget eller selen i barnvagnen satt fast och selen klarade inte att hålla fast testdockan. Dessutom saknade barnvagnen helt bruksanvisning. Vad ska man då som konsument göra om man köpt en av de anmälda barnvagnarna?

– Om man som konsument köpt en av de testade barnvagnarna och inte blir kontaktad av återförsäljaren, kan man antingen kontakta återförsäljaren eller företaget, säger Anna Strandberg.

Konsumentverket har kontaktat barnvagnsföretagen och kräver en åtgärd. Några av företagen har redan åtgärdat problemen och återkallat barnvagnarna från konsumenterna.

Konsumentverkets test diskuteras i Familjelivs forum. Familjelivsmamman FruNz berättar att hon redan har blivit kompenserad av barnvagnstillverkaren Kronan.

- Jag har en Kronan-vagn själv som fick nedslag i testet på däcken och klämrisk på suffletten. Jag kommer att få nya däck med annat mönster och en åtgärdad sufflett hemskickad under våren, kostar mig inget, berättar hon i Familjelivs forum.

AV CAROLINE WIBERG, FAMILJELIV.SE

Dessa vagnar var med i testet

BabyTravel Komfort/Amsterdam

Brio Go

Crescent Diva

Emmaljunga Nitro City

Graco Freya

Kronan Duovagn

Nowalex Focus

Quinny Buzz med Dreami liggdel

Teutonia Spirit S3

Urban Jungle Mountain Buggy