Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Beslut om spårtaxi i Södertälje tas i höst

Beslutet om Södertälje ska få spårtaxi dröjer till efter sommaren.
En knäckfråga blir vem som ska betala.
Favorit är projektet Via Academica.

Flera Södertäljepolitiker har väntat att ett besked från regeringen om vilken spårtaxibana som ska bli pilotprojekt ska komma nu under våren. Detta för att kunna få med detta i diskussionen om södra stadskärnan. Men beskedet kommer inte förrän i höst.

– Den här satsningen ska in i den nationella långtidsplanen som ska vara färdig den 31 oktober. Så ett beslut måste vara klart innan det. Men före sommaren blir det inte klart, säger Hans Rode, utredare på Trafikverket.

Rode – som tidigare var chef för Vägverket i länet – har fått uppdraget att förhandla med de fem intressenter som kan bli aktuella för att anlägga den första riktiga spårbilsbanan i Sverige.

Södertälje konkurrerar med Uppsala, Umeå, Trollhättan och rojektet Via Academica.

Via Academica är favorit enligt bland andra tidningen Ny Teknik och har också fått mycket beröm av Kjell Dahlström – mannen som gjort utredningen om spårbilar och valt ut de tävlande projekten.

En knäckfråga blir finansieringen och där menar Rode att kommunerna eller trafikhuvudmannen – i Södertäljes fall SL – måste vara beredd att ställa upp med pengar för investeringar, drift och underhåll. Rode kan inte säga hur mycket regeringen är beredd att låta staten bidra med men en uppgift LT fått är ett det blir ett fifty-fiftyarrangemang.

Det skulle för Södertäljes bana innebära att staten och SL (landstinget) satsar 350 miljoner var eftersom stans kommunpolitiker sagt att förutsätttningen för en medverkan är att inte kommunen ska betala något.

– Jag har sagt: inte en kommunal skattekrona till detta. Och det står jag fast vid, säger S-ledaren Anders Lago.

Det är också vänsterns, folkpartiets och flera av de andra partiernas linje medan KD och PP säger blankt nej till spårbilssystemet.

Läs mer i måndagens pappers-LT.