Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bergkrossen: Taxinge ett alternativ trots allt

Det kan fortfarande bli aktuellt att krossa berg från Förbifart Stockholmi Taxinge.Hur som helst vill Skanska ha en hamn där.

Annons

De bergmassor från bygget av Förbifart Stockholm som körs bort sjövägen tas till fyra ställen: Underås i Enhörna, Löten på Munsön, Toresta i Upplands-Bro och Slagsta i Botkyrka.

Men än är det bara Jehanders i Underås som har tillståndet helt klart.

– Så länge de andra tillstånden inte är klara är Taxinge ett alternativ, säger Torbjörn Andersson på Skanska.

Jehanders tillstånd för Löten och NCC:s för Toresta har överklagats till Mark- och miljööverdomstolen. Skanska har fått tillstånd för Slagsta som i alla fall inte ännu har överklagats.

Skulle överdomstolen till slut upphäva tillståndet för till exempel Löten vet Trafikverket plötsligt inte vart ett antal miljoner ton berg ska skeppas.

– Då kan Taxinge bli aktuellt. Därför kör vi på med vår ansökan, säger Torbjörn Andersson.

Skanskas Sofia Hanner har bekräftat för LT att Taxingebornas kompakta motstånd mot en bergkross var ett skäl till att alternativet Slagsta togs fram. Men även om inget förbifartsberg till slut ska till Taxinge vill Skanska ha tillstånd för en hamn där, för att till exempel ta in och förvara byggmaterial.

– Vid något enstaka tillfälle kan det vara bra att ha den möjligheten. Men får alla sina tillstånd blir det väldigt liten verksamhet där – och någon bergkross blir det då inte tal om, säger Torbjörn Andersson.

Nyligen lämnade han in ytterligare kompletteringar till Skanskas Taxingeansökan. Den prövas av miljöprövningsdelegationen vid länsstyrelsen.

En fråga som länsstyrelsen vill ha svar på är vad Nykvarns kommun har för planer för den gamla banvall som Skanska vill använda sig av för uttransport av bergmassor.

I ett mejl till Skanska skriver samhällsbyggnadschef Bengt Andersson att kommunen inte är positiv till att upplåta banvallen för tunga transporter under lång tid.

– Med tanke på det svaret verkar förutsättningarna för oss att använda banvallen vara små, men jag känner inte att dörren är helt stängd, säger Torbjörn Andersson.

Hur avgörande är banvallen för er?

– Inte helt avgörande, men den spelar stor roll om vi ska få ut material på den lokala marknaden. Får vi inte använda banvallen får vi transportera ut allt sjövägen.

Torbjörn Andersson är kritisk mot kommunen.

– Det är ganska märkligt att i detta sena skede lämna det svaret. Vi har haft ett flertal samråd utan att ha fått nej. Processen startade 2013.

Bengt Andersson konstaterar att banvallen ska bli en gång- och cykelbana. Det framgår i kommunens översiktsplan.

Borde Skanska ha sökt svar från er tidigare?

– Om banvallen är en förutsättning för deras ansökan borde de ha gjort det.

1,5 miljoner ton under fem år

Skanska har ansökt om att få krossa bergmassor från bygget av Förbifart Stockholm under fyra fem års tid i Taxinge. Tanken var att ta emot cirka 1,5 miljoner ton via 150–200 fartygsanlöp per år. Massorna skulle sedan föras på ett transportband till ett bergrum med en bergkross.

Många Taxingebor protesterade mot planerna och Skanska har nu bytt spår och vill i stället ta emot bergmassorna i Slagsta i Botkyrka.

Ansökan gällande Taxinge drivs ändå vidare.