Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Behövdes ny verkstad – för att hänga med i 60-talets kapplöpning

Artikel 3 av 3
Scanias chassiverkstad 50 år
Visa alla artiklar

Den numera pensionerade Scaniaingenjören Gunnar Sterner, 78 år, var med och ritade chassiverkstaden under mitten av 60-talet. Han jobbade kvar i 40 år och har sett hur den har förändrats under ett halvsekel.

Annons

Var byggde man lastbilar innan 1968?

– Vid de gamla centrala verkstäderna nära sjön, där låg både motortillverkningen och chassilinen tillsammans i samma byggnad. Det var trångt där och man fick köra hårt för att klara det här, även om produktionen på den tiden såklart var mindre.

Varför byggde man chassiverkstaden?

– Det var uppenbart att det inte gick att vara kvar längre. Under 60-talet kom de första frambyggda bilarna, där motorerna, precis som i dag, är inbyggd i hytten och föraren sitter längst fram vid hyttfronten. Och så är den uppfällbar så att motorn är lätt att nå. Det var framtidens lastbilar och då var det en kapplöpning bland lastbilsföretagen för att kunna hänga med i utvecklingen. Så Scania behövde en ny fabrik för att kunna bygga en ny generation lastbilar, och man ville bygga något som inte hade något gemensamt med det gamla. Man behövde en ny och större fabrik med de nya tekniska lösningar som krävdes för att ha löpande band-produktion. Hela produktionssystemet behövde bli mer mekaniserat med till exempel så kallade "hängande transporter" där fordon hänger i banor uppe i luften så att man fick golvet fritt – en djärv idé på den tiden.

Vad fanns det på platsen innan?

– Det fanns ingen bebyggelse där men själva marken tillhörde Scania. Det var sankmark så det fanns svårigheter att börja bygga. Under lång tid fick man torka ut marken innan man kunde börja bygga. Scania hade redan labbet på andra sida Nyköpingsvägen och i närheten låg Volkswagens stora Sverigekontor.

Vilka förändringar har du sett ske i verkstaden under 50 år?

– På den tiden hade Scania ett jättestort höglager där allt material låg inlagt på hyllor 15 meter upp till taket för att sedan komma ut igen, monterat, i andra ändan av fabriken. Det har förändrats totalt sedan dess. Då var förutsättningarna sådana, att man måste säkerställa att det inte blev störningar i produktionen genom att bygga upp mellanbuffertar, det var en modern lösning för den tiden. Men det innebar också att mycket pengar var bundna i materiallager. Då fanns inte de datorsystem som i dag löser de problemen.

Något annat?

– Bilarna var förstås mycket enklare, det går inte att jämföra med dagens och man hade ju inte busstillverkning då men, däremot fanns annan verksamhet som inte är kvar i dag. Till exempel packade man trälådor med hela bilar i satser till vissa länder, där de monterades klart. Ramtillverkning fanns inte hallen då, men väl målning av chassierna på själva linen, det skedde i en lång sprutbox efter att ramen hade monterats i stort sett färdig. Motorerna färdigställdes och målades på en egen line. Vidare fanns det en egen monteringsbana för de tyngsta och mest avvikande biltyperna. En annan verksamhet som försvunnit var en line för hyttinredning. Och så fanns det en avdelning för prototyphantering där man provmonterade nya biltyper innan de introducerades på huvudlinerna.

Vad betyder chassiverkstaden för dig?

– Då, på 60-talet, var man ung och fartblind och tänkte väl inte riktigt på att verkstaden skulle bli kvar så länge och vad den innebär. Och nu firar den 50 år! Chassiverkstaden, liksom hela Scania, betyder otroligt mycket för mig. Det har ju varit mitt liv.

Annons