Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bärgarnas livsfarliga arbete

Situationen för bärgarna har blivit sämre med åren. Folk gasar förbi olyckor i stället för att bromsa. Det upplever en av Södertäljes bärgare.

Annons

Södertälje. I statistik som Transportstyrelsen tagit fram så rapporterades från 2006 fram till sista november i år 91 olyckor i hela landet där bärgningsbilar var inblandade. Statistiken visar dock inte huruvida olyckan skett vid arbete eller under färd. Samtidigt visar siffror från Trafikverket att det varje år sker omkring 300 olyckor vid vägarbeten.

Mattias Haglund har jobbat som bärgare i sex år, varav ett och ett halvt år i Södertälje. Han tycker att situationen för dem som arbetar på vägarna har blivit allt sämre i hela landet de senaste fyra åren. Såväl i Borlänge där han kommer i från som i Stockholm och Södertälje.

– Folk vill förbi. De är rädda för att vägen ska stängas så ibland gasar de förbi olycksplatserna.

Mattias Haglund tycker också att folk har blivit alltmer nonchalanta och tror att mobiltelefonerna bär en del av skulden.

– Om man har koll på alla förare man möter så tittar hälften inte på vägen utan ned i mobiltelefonerna. Jag skulle tro att hälften av olyckorna går att härleda till telefoner nu för tiden.

Han har själv klarat sig utan allvarligare incidenter men för fem år sedan råkade en kollega till honom ut för en hemsk olycka i Borlänge.

En lastbil hade kört in i ett vajerräcke och hans kollega stod med sin bil och varnade i väntan på att Mattias Haglund skulle komma med en större bärgare. Då kom en annan lastbil och körde rakt in i dem.

– Kollegan satt kvar i bärgaren så han klarade sig lite bättre. Men chauffören till den andra lastbilen stod utanför och blev klämd, så det gick väl inte så jättebra. Det var otäckt.

För ett par år sedan började en bärgare i Gävle använda sig av bärbara farthinder för att se till att folk sänkte hastigheten. Det är något Mattias Haglund känner sig skeptisk till.

– Då måste man sätta upp koner och skyltar också. Är det ett stort jobb kan det vara en idé. Men vid enklare jobb kan det vara farligare att sätta ut grejerna än att bärga bilen. Jag tycker man borde göra som i USA och lagstifta. Så fort det är ett arbete på vägen är det förbjudet att köra över en viss hastighet. Sedan tar man körkortet på alla som kör för fort.

Mattias Haglund hoppas på att trafiksituationen förbättras i framtiden och att folk sänker hastigheten och håller avståndet.

– Jag har ju också barn och vill komma hem varje kväll. Ofta är man lite halvrädd när man är ute på vägarna och arbetar. Jag tar mycket hellre ett jobb som är på en parkering. Det är mycket trevligare.

Flera i branschen vill se enhetliga bestämmelser över hela landet för TMA-bilar.

I början av 2012 kom Arbetsmiljöverket med krav på att bärgningsarbeten på E4 i Stockholm skulle bli säkrare. Det innebar bland annat att av ett särskilt fordon (TMA-fordon) som var godkänt av polisen och Trafikverket skulle skydda arbetena.

Enhetliga bestämmelser för hela landet saknas dock även om flera parter har propagerat för det däribland Transportarbetarnas förbund.

– Vi har lagt skrivelser från skyddsombuden där man säger att man härmar det här man gjort i Stockholm. Där har verket fortfarande inte tagit något beslut och då pratar vi vårkanten i år, säger Martin Miljeteig, ansvarig för skyddsombudsverksamheten på Transportarbetareförbundet.

Han tycker att Arbetsmiljöverkets agerande lämnar mycket att önska och undrar varför de inte är intresserade av att sätta upp regler.

– Arbetsmarknadens parter och branscherna är överens om att man vill ha ett konkurrensneutralt förhållningssätt i det här frågorna. Alla är överens utom Arbetsmiljöverket som säger att de inte är intresserade av, eller har i uppdrag av den då sittande regeringen, att göra nya specialregler. De menar att de ska göra allmänt hållna regler, säger han.

TMA-fordon

TMA-fordonen används vid arbeten eller olyckor på vägarna för att uppmärksamma trafikanterna.

TMA står för ”truck mounted attenuators” eller ”tvärgående energiupptagande skydd” på svenska.

Det är ett energiupptagande skydd som monteras bakpå ett fordon, alternativt dras av ett fordon.

Skyddet ska fungera som en form av krockkudde vid påkörning och förhindra allvarliga personskador hos både förare och vägarbetare.