Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ballonger bubbel och bandklippning på invigningen

Igår invigdes Rosenborgskolans nya bibliotek till bibliotekspedagogen Angelica Adolfsson förtjusning.– Det känns jätteroligt att äntligen få öppna fullt ut, säger hon.

Annons

Biblioteket har haft tjuvöppet ett tag redan.

– Men utlåningen var väldigt begränsad och jag fick skriva allt för hand, men nu är nya systemet på plats och alla böcker inlagda i datorn.

Angelica Adolfsson är utbildad 1–7-lärare i svenska och SO och ville prova något nytt när hon såg annonsen om bibliotekspedagog.

– Jag vill få unga att läsa och att vara en vuxen utöver lärarna. Jag har jobbat på Junibacken i Stockholm och vill kombinera litteratur med ett annat uttryck, man måste inte bara sitta och läsa.

Hon såg möjligheterna direkt i rummet som då hade röda tegelväggar, betonggolv och var fullt av gamla prylar.

– Läget är jättebra och med ny färg, nytt golv och nya möbler ser det attraktivt ut för eleverna. Det är även nära en utegård där jag vill skapa ett extra rum att läsa och hänga på, kanske kan vi även låna ut filt och kudde, säger Angelica Adolfsson.

Hon har gått igenom det gamla bibliotekets böcker, sållat rejält och sparat en del samt beställt mycket nytt.

– I dag är konkurrens av exempelvis mobiler, datorer, tv och spel så stor att det måste se tilltalande ut för att locka till läsning. Jag har lagt mycket krut för att hitta böcker till olika åldrar inom olika ämnen och jobbar för en ständig utveckling och dialog med eleverna.

Tidigare stor skillnad mellan olika skolor

De eftersatta skolbiblioteken är snart ett minne blott.

– Vi har höjt lägstanivån och nu har alla skolor ett eget bibliotek, säger Tina Hammarström på kommunens utbildningskontor.

För knappt ett år sedan beslutade kommunen, vilket LT skrivit om, att alla kommunala skolor skulle ha ett skolbibliotek.

Hösten 2014 påbörjades arbetet att kartlägga skolbiblioteken, som är ett viktigt pedagogiskt verktyg för att bland annat stärka språkutvecklingen.

I LT:s artikel i februari 2015 konstaterade utbildningskontorets skolexpert Tina Hammarström att det var ”otroligt stor skillnad mellan olika skolor”.

Utbildningskontoret tog då fram specifika tids- och handlingsplaner för vilka åtgärder som skulle göras, när, var och hur för att alla skolbibliotek skulle komma upp i en viss grundnivå.

– Det är riktigt bra nu! Det är Ronnaskolan som är lite efter då man har haft strul med lokalen men man har precis anställt personal och biblioteket väntas öppna under vårkanten, säger Tina Hammarström.

Arbetet på övriga skolbibliotek kom i gång som tänkt vid terminsstarten i augusti.

– Vi har inte satsat några extra pengar utan varje skola har fått prioritera ett skolbibliotek, det måste de ha enligt en lagändring sedan Skolinspektionen upptäckt hur eftersatt behovet var nationellt. Kommunen har underlättat genom exempelvis upphandling av nytt bibliotekssystem men skolorna har fått betala själva, säger Tina Hammarström.

Kommunen har även börjat med månadsträffar för all skolbibliotekspersonal.

– Det är svårt att få tag på högskoleutbildad bibliotekspersonal så alla skolor har löst det på olika sätt, till exempel en svensklärare som brinner för litteratur, men det är viktigt att träffas och utbyta erfarenheter, säger Tina Hammarström.

På Rosenborgskolan lyckades man anställa bibliotekspedagogen Angelica Adolfsson som började i höstas.

– Vi hade lätt att hitta personal, det lockade säkert att få bygga upp verksamheten från grunden. Vi har haft skolbibliotek förut men det var inte prioriterat utan mer ett rum med böcker, och det blir inte bra utan struktur, säger den biträdande rektorn Andreas Hallström.

I våras började renoveringen av lokalen och i augusti startade arbetet att ge det stora tomma rummet hyllor med böcker, läsplattor, utlåningssystem och studieplatser.

– Det ligger väldigt bra, mitt i skolans hjärta så att det ska vara lätt att titta in, säger Andreas Hallström.

Skolbiblioteket är i princip öppet klockan 9–15 varje dag, vissa tider är det mer drop in och andra tider är det bokade klassbesök.

– Vi vill ha ett samarbete mellan bibliotek och lärare och få upp intresset för läsning och höja läsnivån, till exempel kan man i vår profilerade idrottsklass lyfta litteratur om idrott, säger Andreas Hallström.