Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Avancemanget ger inget klirr i kassan för SSK

Ett stort steg sportsligt – men ett litet steg ekonomiskt. Avancemanget till hockeyallsvenskan gör inte SSK:s ekonomi särskilt mycket bättre.

Avancemanget från division 1 till hockey-

allsvenskan innebär mycket sportsligt för SSK – men ekonomiskt innebär det inget lyft för klubben. De 1,5 miljoner kronor som SSK får från ligans centrala avtal är mer än vad klubben tjänade på att sända matcherna på egen hand, men

i kombination med fler och längre långa bortamatcher blir det ingen stor skillnad.

– Det går jämnt upp. I division 1 hade vi inte så dyra resekostnader, i hockeyallsvenskan får vi centrala intäkter men har större resekostnader. Skillnaden blir inte direkt gigantisk. Man kan per automatik tro att alla delar blir bättre av att ta klivet upp men så är det inte, säger SSK:s klubbdirektör Mats Pernhem.

Det centrala stödet som klubbarna får från ligan ligger, enligt Pernhem, på 1,5 miljon kronor per klubb. Alla klubbar får samma summa och pengarna kommer till största delen från tv-avtalet som ligan har med C More sedan en säsong tillbaka. Det finns även en rörlig del i tv-avtalet som gör att klubbarna kan få ytterligare pengar.

Pengarna är ett fint tillskott för mindre klubbar som Pantern och Västervik, men betyder inte lika mycket för SSK som har många hängivna supportrar och därför tjänade bra på att sälja webbsändningarna av sina hemmamatcher under säsongen – något som klubben inte får göra kommande säsong enligt tv-avtalet.

– Inte alla klubbar hade en tittarfrekvens som vi. Det gav en hygglig slant för vår del. Nu finns det ett tv-avtal med C More men nettointäkten blir ungefär plus minus noll, säger Pernhem, som konstaterar att skillnaden mellan hockeyallsvenskan och SHL är betydligt större.

– Nu är jag lite osäker, men tv-intäkten till SHL-klubbarna ligger nånstans runt 27-28 miljoner, säger Pernhem.

I intäkten på 1,5 miljon ingår även pengar från centrala sponsoravtal som ligan drar in. Men den centrala sponsringen kunde vara större – och blir inte alls någon stor intäkt. Enligt Pernhem rör det sig om omkring tio procent, alltså 150 000 kronor.

– Som klubb i hockeyallsvenskan släpper vi ifrån oss rättigheter till vissa ytor. Oftast får vi tillbaka dem för att de inte sålts centralt, säger Pernhem.

Han hoppas att C More gör ett bättre jobb den kommande säsongen jämfört med den förra för att dra upp intresset för ligan – och hymlar inte med att han tycker att sändningarna från matcherna var bättre när Viasat sände.

– Viasat skapade mycket mer intresse. Men jag vet att C More tar nya tag för att säkra kvaliteten på sändningarna och skapa mer intressanta sändningar den här säsongen, säger Mats Pernhem.

Men han ser också att SSK själva måste fundera på vad de gör för att skapa intresse för sina matcher.

– Givetvis vill vi ha mer (centrala intäkter). Men man kan inte bara säga att man vill ha mer, utan motprestation. Vi måste skapa en intressant produkt själva, säger Pernhem.