Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åsa Romson har faktiskt helt rätt

Det är hög tid att vi får testmetoder för bilar som stämmer bättre överens med verkligheten.

Annons

Vi är nog många som har varit med om att bilen vi köper har högre bränsleförbrukning än vad som anges av biltillverkaren. Därför är det bra att EU är på väg att införa nya tester för bilindustrin.

Men trots det finns det de som vill stoppa införandet av de nya testerna.

Övergången till de nya testmetoderna innebär en skärpning av utsläppskraven. Dagens labbtester togs fram under 1990-talet och har spelat ut sin roll, det är i stort sett alla överens om.

Men vi har en balansgång att gå. Industrin behöver rimliga förutsättningar för att hinna ställa om sin produktion.

En del i detta är dels att de får tid på sig men också att de ges en chans att klara de nya tuffare reglerna genom viss flexibilitet.

Vi är nog få som missat att miljöminister Åsa Romson (MP) fick utstå massiv kritik i höstas just för att hon faktiskt förstått detta.

Hennes starkaste kritiker hittades i de egna leden. Europaparlamentariker som Jytte Guteland (S) och Linnea Engström (MP) uttryckte sitt missnöje över att Romson jobbat för flexibilitet i övergången till de nya tuffare testerna. Engström gick så långt att hon kallade Romsons agerande för ”förkastligt”.

Nu börjar det närma sig ett avgörande i Europaparlamentet. Om Romsons kritiker får som de vill kommer de nya testerna skjutas på obestämd framtid och det är knappast något som miljön skulle vinna på.

Det som sker då är att vi på grund av politiskt poserande får dras med de tester som alla inser är överspelade i flera år till. Och som om att det inte räcker utsätts industrin för stor osäkerhet över vilka spelregler det är som ska komma att gälla.

Att ta fram nya bilmotorer är en process som tar tid, det tar flera år att ställa om produktionen från en modell till en annan. Att leva upp till nya krav är alltså inget som en tillverkare gör i en handvändning.

Det är sällan jag finner mig på samma sida som Åsa Romson i miljöpolitiken, men i det här fallet har hon faktiskt helt rätt.

Och det här är förresten inte bara en miljöfråga, det handlar minst lika mycket om konkurrenskraft och jobb.

Tusentals anställda riskerar att förlora jobbet inom fordonsindustrin.

Jag har svårt att se hur det skulle gynna miljön.

Vad vill de miljöpartister och socialdemokrater som vill dra förslaget i långbänk uppnå – förutom symbolpolitiska segrar på bekostnad av jobb och miljö?

Europaparlamentariker i miljöutskottet

Christofer Fjellner (M)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel