Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Är du nöjd med din bank?

Antalet klagomål mot banker och finansinstitut ökade stort under förra året.
Av de fyra storbank­erna är det Nordea och Swedbank som dragit på sig flest anmälningar.

Bankkunder som är missnöjda med sin bank och inte lyckats lösa problemet tillsammans med banken kan vända sig till allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få ärendet prövat. Förra året fick ARN ta emot 630 anmälningar från bankkunder, en ökning med 58 procent jämfört med året innan.

Nordea och Swedbank hade flest ärenden hos ARN men är också de två banker som har flest kunder. Störst ökning av ärenden hos ARN stod Nordea för med 70 stycken, jämfört med 44 året innan.

Branschens totala ökning av anmälningar beror dock till stor del på anmälningarna mot norska Acta kapitalförvaltning, som uppgick till 150 stycken.

Av de tvister ARN prövade förra året handlade merparten om värdepappersaffärer som exempelvis inte blivit utförda samt om bolån som förlängts på ett sätt som kunden inte

anser sig ha kommit överens med banken om.

Enligt ARN:s statistik får bara drygt var tionde bankkund helt eller delvis rätt men bankerna är å andra sidan bra på att följa ARN:s beslut, vilket i stort sett sker i samtliga fall.