Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Annons för färghandel med utökat sortiment

Vi botaniserar vidare i Familjens arkiv, denna lilla praktiska mapp där man kunde samla för familjens administration viktiga handlingar om inte familjegruppens ekonomiska omslutning var för stor.

Annons

Köpmännen som bekostat arkivet hade som motprestation fått rejält annonsutrymme.

Denna dag ser vi hur Hultins färghandel ville framhålla sina försäljningsobjekt. Genomgående för dessa annonser tycks vara att man inte skrev ut gatuadresserna. I Hultins fall var det Nygatan 29.

Denna firma ville framhålla att den var en färghandel på toppen med specialavdelningar för parfym, babyartiklar, tapeter, färger, fernissor, konstnärsmaterial och hushållsartiklar.

Resten av sortimentet fanns tydligen i vanliga avdelningar.

Ser man på illustrationerna märker man att kvinnorna kunde få tillgång till samma makeupmaterial som forntida härskarinnor i Egypten, inget dåligt urval.

Färger och tapeter brukar vara en basvara i en butik av detta slag men framhölls ändå.

Goda produkter för vård och skötsel av barn ger tillfredsställelse åt både mor och barn, sägs det.