Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Anmälde brandskyddsföretag för stöld

- Den aggressive säljaren sålde på mig en brandsläckare till överpris samtidigt som han tog med sig min egen. Nu har jag polisanmält firman för stöld men jag mår illa av det här, säger Irene Gelin i Saltskog.

Annons

Det var den 22 augusti som representanten för Svensk Branskydds Assistans knackade på dörren hos 77-åriga Irene Gelin. Hon bor i en av Lundbergs fastigheter på Förmansvägen i Saltskog.

Ärendet bestod i att övertyga Irene om att hon behövde köpa ett helt brandskyddspaket, med pulversläckare, brandvarnare, så kallad självriskeliminering och något som kallas för 10 års tryckgaranti. Tillsammans kostade paketet 5880 kronor.

Säljaren var ytterst effektiv i sin framfart, vips hade Irene låtit sig övertygas om att hon behövde brandskyddsutrustningen.

– Jag är livrädd för brand och den rädslan utnyttjade den mycket aggressive försäljaren. Men dum är jag inte. Jag insåg att jag blivit utnyttjad, att jag hade rätt att utnyttja min ångerrätt. Några dagar senare anmälde jag att jag ville häva köpet, säger Irene.

Därefter dök en ny och mindre framfusig representant upp hemma hos Irene. Hon hade begärt att få tillbaka sin egen brandsläckare, den som den förste säljaren helt sonika tog med sig. Nu fick hon tillbaka en brandsläckare och erbjudande om att kostnadsfritt få behålla paketets brandvarnare.

– Jag blev jättearg. Om dom påstår att jag fått en brandvarnare av dom så ljuger dom, det är fastighetsvärden Lundbergs som utrustar varje lägenhet med en brandvarnare. Och min egen brandsläckare stal dom. Nu påstår dom att jag har fått tillbaka den, vilket jag inte har fått. Det säger dom bara, för att dom gjort bort sig och vet att jag polisanmält dom för stöld. Jag har fått tillbaka en släckare som jag inte vill ha, säger Irene som betonar att hon mått illa av händelsen i fler veckor.

I samma portuppgång möter LT några grannar som också fick besök av Svensk Brandskydds Assistans säljare. Samma intryck där, av säljaren. Som beskrivs som påflugen och aggressiv. Grannarna bad honom omedelbart lämna platsen.

Conny Cederlid är förvaltare och platschef för Lundbergs i Södertälje.

- Det här är riktigt fula metoder. Företaget dök upp i våra fastigheter för ett halvår sedan. Man orsakade oro bland hyresgästerna. Jag ringde upp en ansvarig hos SBA och förklarade att vi helst ville slippa besök av dem. Skulle dom dyka upp ville jag ha besked om det i förväg. Man lovade dyrt och heligt att respektera detta, en överenskommelse som dom brutit.

Cederlid anser att SBA beter sig oetiskt.

– Man ger så på utsatta människor, lurar på dom utrustning för belopp fem-sex gånger över vanliga butikspriser. Riktigt fult!

- - -

Svensk Brandskydds Assistans hör hemma i Gävle. Företaget har dragit på sig protester och anmälningar på flera orter i Sverige, förorsakade av aggressiva försäljningsmetoder. SBA:s kundtjänstchef heter Conny Rinnström.

Är det strategin, att marknadsföra er hårt mot äldre människor?

– Nej, nej, inte alls. Jag är den första att beklaga det som hänt i Södertälje. Vår säljare som uppsökte kunden i Saltskog gjorde fel, det har han fått en muntlig varning för. Han hade ingen rätt att ta med sig kundens brandsläckare, han skulle heller inte ha tagit med sig kartongen till den nya släckaren eftersom den behövs ifall man ska ångra, eller reklamera varan.

Kunden i Saltskog reklamerade det sk köpet redan efter ett par dagar. Vad tänker ni göra?

– Vi har brustit, därför har vi redan annullerat försäljningen, vi har inga som helst krav på henne. Tvärtom kan vi tänka oss att ge henne en brandsläckare på grund av att allt blev fel.

Kunden vill bara ha tillbaka den ni stal hemma hos henne!

– Hon har redan fått tillbaks den, hon kan få en till om hon vill. Visst är det att betrakta som stöld att plocka med sig den gamla, jag förstår inte att det kunde bli så.

Du lovade Lundbergs att anmäla ifall ni skulle dyka upp igen!

– Det var jag, det stämmer. Även har vi brustit, det beklagar jag. Vi får rätta till allt, säger Conny Rinnström.

Kan ångra dig inom 14 dagar

Om du köper något på distans till exempel via internet, av en telefonförsäljare, från tv-shop, på postorder eller av en försäljare som kommer hem till dig har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.

Ångerrätten finns i distans- och hemförsäljningslagen och gäller endast vid köp på distans. Lagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig inform­ation om hur du kan ångra ditt köp.

Ångerrätt och öppet köp är olika saker. Det är lätt att blanda ihop ångerrätten med öppet köp. Öppet köp är något som många butiker erbjuder, men de är inte skyldiga att erbjuda det.

Källa: Konsumentverket