Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Anhöriga bemöttes dåligt efter dödsfall – inspektion kritiserar sjukhuset

En man avled i cancer på Södertälje sjukhus, men då anhöriga kom för att ta ett sista farväl fungerade inte sjukhusets rutiner.

Mannen avled efter en svår cancersjukdom med metastaser i olika organ. Mannens sambo anmälde såväl vården av mannen som de upplevelser hon hade då hon informerades om dödsfallet och fick se den avlidne på sjukhuset.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, konstaterar att vården av mannen, såväl vid Södersjukhuset som på Södertälje sjukhus samt vid den avancerade sjukvården i hemmet, varit adekvat.

Men IVO finner att ”allvarliga brister” uppstod då mannen avlidit. Mannen avled sedan sambon och mannens far kallats till sjukhuset men innan de nådde fram.

Till att börja med missuppfattade två ur personalen varav en läkare sambons relation till den döde och trodde att hon var dotter till den döde. En ur personalen trodde att mannens far som just kommit i själva verket var kvinnans sambo.

När sambon kommer in i rummet dit mannen flyttats sedan han avlidit låg han på ett ovärdigt sätt, bland annat med öppna ögon. Sambon kommer överens med personalen om att de bereder den döde så hon kan se honom i sjukhuskapellet, men så skedde inte. Han låg fortfarande på en metallbrits med bland annat öppna ögon.

Som om inte det vore nog fick sambon, mitt i sin sorg några dagar efter dödsfallet, ett brev från sjukhuset där mannen kallades till provtagning sedan man inte kunde utesluta att han smittats sedan en bärare av en smittsam sjukdom vårdats på avdelningen samtidigt som mannen.

Det sistnämnda misstaget berodde på att den som skickade ut brevet inte kunnat se i journalen att mannen avlidit.

En kurator skrev en avvikelserapport om saken. Inspektionen för vård och omsorg skriver följande:

”Bristerna rör omhändertagandet av patienten efter att denne avlidit och bemötandet av patientens närstående. Såvitt framgår av avvikelsen präglades inte bemötandet av respekt för den avlidne eller hänsyn till de närstående som därmed inte erbjöds att ta avsked under värdiga former”.

Inspektionen framhåller vikten av ”ett väl fungerande ledningssystem som gör det möjligt för ledningen att styra verksamheten så att rätt sak görs vid rätt tillfälle och på rätt sätt”.