Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Amandah Andersson: Svaret på abortfrågan finns i den konservativa essensen

Annons

Varför abortmotstånd i olika grader förekommer i konservativa och nationalistiska kretsar handlar väldigt lite om fostrets liv. Att begränsa kvinnans rätt till abort, är nödvändigt för fortplantning och byggandet av ett starkt samhälle.

Till idén om ett starkt samhälle, hör alltid en uppfattning om hur människor i det starka samhället ska vara.

Anmäl text- och faktafel

De flesta strävar efter ett idealsamhälle, men i vilken stöpning samhället tar form beror på dess ideologiska riktlinjer. Ibland betonas kollektivism, ibland frihet. Inte sällan något mittemellan.

I såväl konservativa som nationalistiska idétraditioner har familjen en fundamental plats. Här består familjekonceptets kärna av element som separerar kvinnor och mäns familjeansvar, där deras uppgifter kompletterar varandra.

I varje idealsamhälle tillskrivs invånarna ett antal önskvärda egenskaper. Solidariska i den mån att du är beredd att tjäna mer än någon annan, innovativ så att du hittar din egna väg, eller bara en som gör rätt för sig. I en mer extrem jakt på ett idealsamhällen, sträcker sig preferenserna om folkstammens sammansättning till yttre attribut på människor, men i samhörighetskrav genom gemensamma kulturella yttringar. Det sistnämnda är inte främmande i dagens svenska politiska diskurs.

Perceptionen om ett hur ett starkt samhälle ser ut skiftar inte bara efter ideologiska uppfattningar, utan givetvis över tid. Kvinnans roll då och nu skiljer sig åt.

I såväl konservativa som nationalistiska idétraditioner har familjen en fundamental plats. Här består familjekonceptets kärna av element som separerar kvinnor och mäns familjeansvar, där deras uppgifter kompletterar varandra. Dessa tankar har sitt ursprung ur synen på kön som biologiskt i mer än kroppsliga uttryck – biologin svärmar i hela människans väsen, i hennes essens. Det är det som gör kvinnan till känslig och mannen till rationell.

Här befästs kvinnans naturliga roll som moder och det finaste hon kan göra för samhället, är att vara en god sådan.

Den goda modern är den trygga familjens lungor. Utan henne kommer hela familjekonceptet, och med det hela samhället, att förfalla.

I familjen ska nya medborgare, genom den trygghet och sociala samhörighet som familjen bringar, fostras in i goda ideal. Hela det socialdemokratiska folkhemmet, där nationalistiska vindlar fläktade in genom flera fönster, baserades på denna vision. Idén är således inte exklusiv för konservatism eller nationalism. Familjen i sin helhet spelar en vital roll för att fostra ett starkt samhälle.

Om kvinnor vägrar underkasta sig den roll som ligger i hennes essens, förfaller familjen och därmed hela samhället. När en kvinna gör abort säger hon nej till det som är det mest naturliga för henne i världen, det hon ska ära: moderskapet.

Därför är det paradoxalt att Ebba Busch Thor (KD) pratar om en ”ny feminism”, när mycket av den kvinnosyn hon står för tar avstamp i något av den äldsta typen av ”feminism”, särartsfeminism, som kort och gott gick ut på att försvara kvinnans naturliga plats som moder – hennes egenskaper var unika och oersättliga. Busch Thor duckar smidigt bakom prat om trygghet och säkerhet, men synen på den traditionella familjen återkommer.

Vördnaden för livet maskerar det egentliga agendan. Det här handlar inte om slemklumpar till foster som aborteras: det handlar om att kvinnan överträder sitt naturliga tillstånd. Den goda modern är den trygga familjens lungor. Utan henne kommer hela familjekonceptet, och med det hela samhället, att förfalla. Det konservativa abortmotståndet handlar om essens.

Det enda livet abortfrågan handlar om, är kvinnans liv. För vem är kvinnan, om hon inte vill vara en moder?

Annons