Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smal bro slukade inte trafiken

Broar har alltid haft, och kommer att ha, stor betydelse i vår stad. Den delas som bekant av en viktig kanal och samfärdseln mellan de båda sidorna är ofta strid.

Annons

Vi ser här en situationsbild från öster mot Gamla klaffbron. Bilden ska vara från mitten av 1960-talet och det stämmer för Metodistkyrkan kan vi beskåda ganska mitt i bilden.

Den frikyrkobyggnaden revs i slutet av 1960-talet för att ge plats för anslutningarna till den kommande Mälarbron.

Gamla klaffbron invigdes i november 1924 tillsammans med den kraftigt ombyggda Södertälje kanal.

Klaffbron var ritad av arkitekten Ragnar Hjort i klassisk stil med mäktiga brospann med eleganta brovalv. Klaffbron var av teknisk god konstruktion och fungerade väl under sina dryga 46 år.

Det var inga allvarliga trafikstörningar med undantag av när den vid ett par tillfällen blev påseglad, men sådana malörer räknas inte.

Klaffbrons största fel var att den var för smal. När den togs i bruk 1924 var trafiken måttlig men ökade avsevärt efter slutet av andra världskriget 1945.

En ny och bredare landsvägsbro behövdes, helst en dubbelbro. Under slutet av 1950-talet och påföljande årtionde försökte man laborera med vissa provisoriska förbättringar.

Man tog en del av de redan smala gångbanorna och fick därmed tre körfiler. De syns här markerade med gul färg (inte så bra under snörika perioder) och trafiken i mittfilen reglerades av polis och trafiktavlor. Det fungerade hyggligt men inte mer.

Mer läsning

Annons