Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Alliansregeringen på rätt spår – Folkpartiet Södertälje på fel

Sätten vi färdas på har alltid förändrats genom utvecklingen av olika tekniska lösningar. På 1600-talet var kanaltrafiken den stora förändringen, på 1800-talet byggdes järnvägen ut och på 1900-talet kom väg- och motorvägstrafiken. Mycket tyder på att den utvecklingen fortsätter med spårbilen på 2000-talet. Det finns dock de som vill bromsa den utvecklingen.

Tidigare förändringar av vårt sätt att färdas mötte ofta mycket hårt motstånd.

Runt 1840-talet var det en intensiv debatt om järnvägens vara eller icke vara i Sverige. Många ansåg att järnvägen inte passade i det kuperade svenska landskapet, att det skulle bli för dyrt och att det vore bättre att satsa på att bygga kanaler. I dag är vi väl alla tacksamma över att man då var modig, vågade tänka nytt och satsade på järnvägen.

I Södertälje har mycket av motståndet mot spårbilar kommit från folkpartisterna Mats Siljebrand och Bo-Håkan Stockhaus. Argumenten har mycket handlat om att spårbilen inte passar in i omgivningen, att det skulle bli för dyrt och att det är bättre att satsa på befintliga trafikslag. Det påminner alltför väl om de argument som användes mot byggandet av järnvägen på 1800-talet.

Deras senaste protest mot spårbilar kom i en debattartikel den 4 januari, ”Pionjärer på fel spår”. Alliansregeringens utredning ”Pionjärbanor för spårbilar” pekar tydligt på att det är de lokala folkpartisterna som är inne på fel spår. Av utredningen framgår att ”Spårbilstekniken i dag tycks ha flera goda förutsättningar att mogna och träda in på en transportmarknad som letar efter hållbara, säkra och lättillgängliga alternativ”.

Anser FP-Södertälje att alliansregeringens utredning inte är trovärdig?

När nu alliansregeringen för en gång skull tar ett konstruktivt initiativ för en bättre miljö så förvånar det mig att FP i Södertälje motsätter sig detta.

Frågan om ett eventuellt spårbilssystem har varit en av de mer omdiskuterade frågorna i Södertälje de senaste åren, vilket jag tycker är bra. Ett spårbilssystem skulle naturligtvis innebära en påtaglig fysisk förändring av Södertälje och eftersom det inte har prövats i större skala i någon svensk stad har jag förståelse för att det kan väcka känslor och motstånd. Därför är det viktigt att få en saklig bild av vad frågan handlar om.

Jag vill uppmana alla att själva ta del av utredningen ”Spårbilar i Södertälje – en vision för hållbar stadstrafik” som finns på kommunens hemsida. Av den utredningen framgår att ett spårbilsnät som täcker hela Södertälje beräknas trefaldiga kollektivtrafikresandet. Det framgår också att totalkostnaden för SL att driva kollektivtrafiken skulle vara lägre per resa med spårbil, inklusive investeringskostnader, än dagens kostnad per lokal bussresa i Södertälje.

Vad har folkpartiet emot ökat kollektivtrafikresande på ett klimatsmart sätt, och dessutom till lägre kostnader för SL?

De skriver i sin debattartikel att Södertälje i sitt remissvar till regeringen om spårtaxi offrar dubbelspåret mellan Södertälje hamn och Centrum. Det är helt fel! Miljöpartiet liksom Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är och har alltid varit positiva till byggandet av dubbelspår ner till Centrum. Det står ingenting i kommunens remissvar om planer på att överge dubbelspåret. Inte heller står det så i alliansregeringens utredning som Folkpartisterna försöker skrämmas med. Där står det att ”ett spårbilssystem ger Södertälje möjligheten att pröva olika lösningar”.

Miljöpartiet är ett modernt parti som vill prova ny teknik och hitta nya klimatsmarta lösningar i samhällsutvecklingen. FP Södertälje, med sin inställning till spårbilar, är helt tvärt om genom sitt agerande som starkt påminner om protesterna som fanns mot järnvägen innan den byggdes. Hade för stor hänsyn tagits till dessa argument, hade järnvägen aldrig blivit byggd. Politiker måste våga se framtiden an med nyfikenhet och mod, annars sker ingen utveckling utan endast en stagnation.

Kommunalråd

Ewa Lofvar Konradsson (MP)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel