Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Agora är Scanias interna Facebook

Snart är e-postens tid över. Det spår Scanias IT-avdelning och har lanserat ett internt Facebook för intern kommunikation. Agora kallar man det.

Niclas Lillman och Karin Gustavsson ler och pratar entusiastiskt om sin ”baby” när LT hälsar på. De sitter uppkopplade och kan se svar på frågor de skickat ut och att nya användare, från hela världen, droppar in.

– Vi räknar med att det kan ta tid för det är en ändring i företagskulturen, säger Niclas Lillman medan Karin visar hur systemet fungerar.

IT-avdelningen där de jobbar har som uppgift att ligga i framkant, att hitta nya tekniska lösningar som hjälper de anställda att bli effektivare. När man upptäckte hur bra olika Facebookgrupper fungerar ville man göra något liknande, i ett eget Scanianätverk.

– Att skicka en intern jobbfråga till någon eller några med mejl är otympligt, det kan ta tid och svaret kan hamna fel. Om man an- vänder vår Ask a colleague (fråga en kollega)-funktion kan vem som helst direkt ge svaret när man ser frågan på sin dator, oavsett var man jobbar i världen, förklarar Karin Gustavsson.

Liksom på Facebook går det att bilda olika grupper för olika intressen, men givetvis är jobbrelaterade saker prioriterat.

– Agora har börjat under-ifrån och ska växa uppåt. Men jag vet att åtminstone någon i företagsledningen är med hittills, säger Niclas Lillman och fortsätter:

– Scania är ett kunskapsintensivt företag som sätter individen i fokus. Givetvis ska man dela med sig av sina erfarenheter. Vi tror att det ger många positiva effekter.

En av funktionerna i Agora är att det enkelt går att ”gilla” andras inlägg och slutsatser.

– Det är bra, det har blivit ett bra sätt att visa att man läst, en bekräftelse, säger Karin Gustavsson.