Annons

Annons

Annons

Debatt
Inkludera Mälartågen i SL-kortet

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Skribenten vill att pendlare ska kunna använda SL-kortet på Mälartåg.

Bild: Tim Aro/SvD/TT

Annons

Det är ingen hemlighet att en väl fungerande kollektivtrafik långsiktigt påverkar hur städer planeras och utvecklas. Nedskärningar, låg turtäthet och bristande pålitlighet i trafiken leder till ökat bilåkande och minskat fokus på hållbar stadsplanering och stadsmiljö. Därför är den kaosartade neddragningen och opålitligheten i pendeltågstrafiken som drabbat stockholmarna i år ingenting mindre än en katastrof.

Den senaste episoden i följetongen är hösttidtabellens kraftigt reducerade trafik på pendeltågens Södertäljelinje, som innebär halvtimmestrafik under stora delar av dagarna både på vardagar och helger. Inte så konstigt att fler och fler resenärer börjar leta efter alternativa sätt att pendla. Nu krävs omgående innovativa lösningar för att återupprätta förtroendet för Stockholms kollektivtrafik.

Annons

Annons

Det behövs en kraftsamling för att erbjuda resenärerna fler resmöjligheter och samtidigt minska trycket på pendeltågstrafiken. Därför föreslår Kristdemokraterna att SL-biljetterna ska kunna användas även på Mälartågen mellan Stockholms centralstation och Flemingsberg, Södertälje och Nykvarn, på samma sätt som SL snabbt erbjöd pendlare norr om stan att åka med alternativa tåg när Arlandabanan under en längre tid var avstängd på grund av en olycka. En sådan utvidgning skulle kunna avlasta pendeltågen och ge inte minst luttrade pendlare till och från Flemingsberg med stort universitetscampus och sjukhus en bättre fungerande resa.

Om kollektivtrafiken ska vara långsiktigt konkurrenskraftig gentemot bilresor måste trafiken gå enligt tidtabell, men också med rimlig frekvens och utan orimlig trängsel ombord

Kvarstår gör dock oron för framtiden. Kristdemokraterna menar att om kollektivtrafiken ska vara långsiktigt konkurrenskraftig gentemot bilresor måste trafiken gå enligt tidtabell, men också med rimlig frekvens och utan orimlig trängsel ombord.

Miljöpartiet gick till val på mer och billigare kollektivtrafik. Tyvärr verkar löftet inte resultera i mer än vackra filmklipp i sociala medier. IRL (i verkliga livet) får Stockholms resenärer nöja sig med mindre kollektivtrafik. Det rimmar illa med Miljöpartiets värderingar.

Region Stockholm behöver ett mer visionärt ledarskap och vi hoppas nu ansvarigt regionråd Anton Fendert (MP) inser situationens allvar. Ett första steg i rätt riktning skulle vara att inkludera Mälartågen mellan Stockholms centralstation och Flemingsberg, Södertälje och Nykvarn i SL-kortets giltighetsområde.

Karl Henriksson (KD)

gruppledare i trafiknämnden Region Stockholm

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan