Flera insändare har nyligen berört frågan om nödvändigheten av lågprisbutiker inom dagligvaruhandeln. Ica, Coop och Axfood behöver uppenbarligen inte sänka sina priser för att behålla sina kunder – och de kan göra stora vinster.
Lidl, Willys, Matvärlden, Matsmart och Matvisionen har skapat sina egna nischer för att utvecklas. Men fortfarande saknas en riktig lågprisbutik.
Annons
Matpriskollen borde kunna hjälpa till med att sätta ihop ett bassortiment och ange en prisnivå som skulle locka oss alla. Även om vi ibland måste göra kompletteringar i de vanliga butikerna måste målet vara att rejält sänka våra matkostnader.
Annons
Målsättningen 20 procent lägre pris på ett begränsat sortiment med cirka 1 000 varor tycker jag är rimligt.
Ett aktuellt exempel är att Nykvarns kommun omedelbart borde prioritera möjligheten att etablera en lågprisbutik inom sin kommun.
Bo Svantesson