Annons

Annons

Annons

Hölö

Insändare
Nej pendeltåg i Hölö är inte realistiskt

Text: 

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Pendeltåg vid perrong. Foto: Kristina Laitinen

Annons

Då mitt gamla favoritämne med tågstopp i Hölö på tapeten igen. LT drar slutsatsen att ett pendeltågstopp i Hölö om sisådär 30 år är mer realistiskt än ett Mälartågsstopp inom tre–fem år.

Jag delar inte den bilden. SL:s framtidsutblickar kring planerna för Hölö är förvisso väldigt diffusa, men både tjänstemän och politiker låter oss förstå att trafik enbart till Hölö aldrig kan få en vettig ekonomi. Det krävs tåg som går vidare till Vagnhärad och kanske Nyköping för att få ekonomi i projektet.

Annons

Annons

Intresset för detta är dock verkligen obefintligt hos Sörmlands politiker. Sörmland har investerat stort i Mälartågen och medfinansierat kapacitetsprojekten runt Stockholm. Inte ens Miljöpartiet i Trosa-Vagnhärad tycks stöda Miljöpartiet i Region Stockholms ambitioner med pendeltåg till Vagnhärad.

Hölö skulle alltså behöva växa rejält innan man har förutsättningar för att själva bära pendeltågstrafiken och det gör man bäst genom att använda Mälartåget. Speciellt nu när det sannolikt blir SL-taxa på Mälartåg inom Stockholms län. Det skulle ge Hölö en restid till Stockholm C på under en halvtimme och med den nyligen presenterade BRT-lösningen från Södertälje syd når man de stora arbetsplatserna i Södertälje på totalt cirka 20 minuter.

Med stark politisk vilja så kan det vara på plats om 3–5 år. Det borde fler Södertäljepolitiker än Realistpartiet inse.

Pär Abrahamsson

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan