Annons

Annons

Annons

Annons

Bakgrundskontrollerna

Debatt
Att granska 7 000 anställda är plakatpolitik och kränkande

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Kommunalrådet Elof Hansjons (S) är ordförande i personalutskottet i Södertälje.

Bild: Christian Youhana

Annons

Inom flera yrken görs redan en bakgrundskoll. Inom skola, barnverksamheter och vårdtjänster kan arbetsgivaren begära registerutdrag innan nyanställning, det är fullt rimligt och bra.

Men att gå in och utreda alla cirka 7 000 anställda till en kostnad av några miljoner är inte vägen att gå för att komma tillrätta med alla de skandaler som sannolikt ligger till grund för detta beslut. Ledningen vill visa sig handlingskraftig några månader innan valet, men det är ett slag i luften som sannolikt inte leder till något alls utöver att förnedra sin egen personal och kränka den personliga integriteten.

Annons

Citerar Tomas Karlsson, LT: "Den valda lösningen är att ett fåtal höga chefer får information om anställdas eventuella brottslighet och de ska sedan besluta om efterspel. Utan vidare insyn i den processen finns en risk för godtyckliga beslut och bristande likabehandling”.

Annons

Vilket så klart stämmer.

Lägg därtill att det är kanske chefen som behöver granskas. För det är inte fotfolket som står för de stora ekonomiska förlusterna och skandalerna, den avdelningen står de höga cheferna och de styrande politikerna för.

Och de blir varken klokare eller mindre benägna att göra dåliga hemligstämplade affärer bara för att fotfolket granskas.

Något som däremot skulle hjälpa och stävja korruptionen inom kommunen är en extern visselblåsartjänst, dit de 7 000 anställda och kommunens invånare kan vända sig och tipsa om oegentligheter även anonymt, det föreslog vi redan i november 2020 genom en motion i kommunfullmäktige.

Som anställd är det inte många som vågar anmäla sin chef vid misstanke om fiffel – man är rädd att chefen får reda på vem som tipsat

Men det sa ledningen bestämt nej till, man ville fortsätta att utreda sig själva om någon påpekade att något verkade skumt. När cheferna utreder sig själva hittar man sällan några fel, och även när man gjort fel så tilldelar man sig själv ansvarsfrihet.

Annons

Som anställd är det inte många som vågar anmäla sin chef vid misstanke om fiffel – man är rädd att chefen får reda på vem som tipsat, så då låter man ofta hellre bli.

Nu har det faktiskt nyligen blivit lag på att alla större organisationer måste ha en extern visselblåsartjänst: Organisationer med fler än 250 arbetstagare måste ha en sådan på plats senast 17 juli 2022, offentliga verksamheter med fler än 50 anställda måste ha det på plats senast i december 2023.

Annons

Jag frågade kommunalrådet Elof Hansjons (S) på ett kommunfullmäktigemöte för några veckor sedan om Södertälje kommun upphandlat tjänsten ännu?

Svar: Nej, det har man så klart inte gjort.

Om Realistpartiet får mer att säga till om efter kommunvalet 11 september är vårt löfte att vi kommer att upphandla en extern visselblåsartjänst omedelbart.

Joakim Granberg

Realistpartiet, ditt lokalparti

Annons

Annons

Till toppen av sidan