Annons

Annons

Annons

Södertälje

Debatt
Förenkla för företagsetableringar – i stället för att säga nej

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Debattören anser att elsparkcykeln är modern, miljövänlig och ger bättre mobilitet. Och kritiserar Tage Gripenstam (C), tekniska nämndens ordförande.

Bild: Tom Wall, Karolina Önnebro

Annons

Johanna bor i Stockholm och har studerat färdigt till lärare. Täljegymnasiet har bjudit in henne på jobbintervju på en tidig måndag klockan åtta.

Efter att ha ankommit till Södertälje centrum station ämnar Johanna ta 753:an till sjukhuset – där den vackra gymnasiebyggnaden från 1913 reser sig – på sju minuter. Men bussen kommer inte. Ett oväntat fel hade uppstått, ersättningsbuss på väg. Den digitala busskylten visar en kvart. Klockan är 7:34. Johanna öppnar voi-appen i lugn takt för att hitta en närliggande elsparkcykel. Men icke. Inga elsparkcyklar här inte.

Exemplet med Johanna är fiktivt men inte desto mindre illustrativt. Elsparcyklar är en modern och miljövänlig tjänst, ett mycket bra alternativ för långa och betydelsefulla sträckor. I många städer – som gör anspråk på utveckling och innovation – är elsparkcyklar numera en naturlig del. Dessutom en central komponent i det framtida hållbara transportsystemet.

Annons

Annons

Därför var det väldigt tråkigt att Tage Gripenstam (C) tackat nej elsparkcyklar i Södertälje. Gripenstam – som bekant ordförande i tekniska nämnden – motiverade beslutet med att säga att införande saknade ”bra regelverk”, samt att man inte ville ha ”samma problem som i många andra kommuner”.

Vid en första anblick kan beslutet förefalla som tämligen rimligt. Nackdelarna med elsparkcyklar finns, hur man än vrider och vänder på saken. Föreställ dig själv en promenad längs Storgatan där du möts av ett myller elsparkcyklar som lämnats vind för våg.

Den politiska viljan måste vara hur man ser till att minska nackdelarna så mycket som möjligt, i stället för att avfärda tjänsten i helhet.

Men bakom de ovan citerade orden döljer sig ett normativt ställningstagande som man har gjort. Ett medvetet agerande. Detta kan vara bra att ha i åtanke om man är intresserad av företagsetableringar i allmänhet – och den politiska majoritetens heroiska förmåga att sumpa dessa i synnerhet.

I kommunens utredning framkom att elsparkcyklarna skulle medföra både för- och nackdelar. Det är naturligt. De allra flesta tjänster har saker som är bra med dem och saker som är dåliga. Den politiska viljan måste vara hur man ser till att minska nackdelarna så mycket som möjligt, i stället för att avfärda tjänsten i helhet. Och det går, om man vill. Elsparkcyklar är tekniskt avancerade tjänster med åtskilliga funktioner och program.

Annons

Annons

Exempelvis kan man göra vissa platser icke körbara och införa parkeringsförbud.

Elsparkcyklar är ingen populär företeelse hos alla. Det är bara fråga folk på stan. Men varför inte göra någonting som går hem hos många?

Läs även Tomas Karlsson: Många svär över elsparkcyklar – men de är inte enbart av ondo

Gripenstam tillade visserligen att ställningstagandet skulle kunna ändras, att de kan komma att etableras utan att kommunen är med. Tyvärr är detta bara ett slags politikspråk, ett sätt att säga nej och värja sig mot kritiken. Ty elsparkcyklar kan omöjligen ställa upp sina cyklar på kommunal mark såvida majoriteten inte samarbetar och ger grönt ljus för detta.

Leonard Cilthe (M) och Sandro Banovac (L) lyfte tidigare denna fråga i en debattartikel. Suveränt gjort av dem. Bland annat belystes problematiken kring det skrala företagsklimatet i Södertälje. Under ungefär ett decennium har Södertälje konstant legat mellan plats 200 och 290 bland Sverige alla kommuner när det kommer till näringsliv.

Det är nu på tiden att Södertälje steppar upp en smula. För det är trots allt företag som ger upphov till välstånd, välgång och skapar lite jobb på vägen. Ja, också på kommunal nivå.

Rolan Jusupov

krönikör och student

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan