Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Gnestapendeln – denna obotliga huvudvärk

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Gnestapendeln står vid perrongen i Södertälje.

Bild: Monika Nilsson Lysell

Annons

Det grundläggande problemet med den svenska järnvägstrafiken är årtionden av eftersatt underhåll. Innan staten börjar bygga nya järnvägar borde man således åtgärda de befintliga bristerna.

Vad gäller Gnestapendeln är det grundläggande problemet att det handlar om regionöverskridande trafik och kostnadsansvaret. Införandet av en kraftigt försämrad tidtabell för lördagar/söndagar/helgdagar har fått känslorna att svalla.

Annons

Annons

Frågan om Gnestas regiontillhörighet – Södermanland eller Stockholm – är, som massmedia brukar uttrycka saken, iskall. De ansvariga politikerna på regional och kommunal nivå – regionerna Sörmland och Stockholm, samt kommunerna Gnesta och Södertälje – borde nu ta sitt ansvar och sätta sig ner vid det runda bordet och en gång för alla lösa problem med finansieringen. Större problem än så har väl blivit lösta i världshistorien.

Ett annat ständigt återkommande förslag är införandet av nolltaxa inom kollektivtrafiken. Vad gäller Stockholmsregionen är kollektivtrafiken redan skattefinansierad till hälften. Vilka skulle konsekvenserna bli, finansiellt och på andra sätt, av en övergång till 100 procents skattefinansiering?

Jag tänker på miljöaspekter, fördelningspolitik och behovet av minskat vägunderhåll. En analys av kostnader och intäkter borde genomföras.

Förmodligen är förslaget politiskt döfött, men det vore intressant att få det hela svart på vitt.

Att koncentrera alla resurser på biljettkontroller – något som för närvarande verkar vara fallet – förefaller åtminstone mig inte som höjden av statsmannavisdom.

Thorwald Arvidsson

styrelseledamot, Föreningen Gnestapendeln

Annons

Annons

Till toppen av sidan