Bilismen i Södertälje tycks öka för varje år. På eftermiddagarna kan det ta upp mot tjugo minuter att passera Mälarbron och Ängsgatan för att till slut anlända till Karlhov (vilket i och för sig är naturligt därför att det är rusningstid)
Särskilt Ängsgatan förefaller i det närmaste gjord för promenader. Ändå är det få som cyklar och går, många som kör.
Annons
Nåja. Vi södertäljebor blir fler. Möjligen gör bilkulturen säkert sitt också.
Annons
Men en bov i dramat är att många kör alldeles för fort och dessvärre inte sällan med en säck över huvudet. Det är tråkigt därför att det är dels väldigt farligt, dels, och framför allt, bidrar till luftföroreningar och gör staden mer charmlös. Kommunpolitiker, här har ni något att reflektera över.
Det finns flera saker man kan göra för att förbättra situationen.
Omallokera resurserna. Lägg fler fartkameror och be polisen att i större utsträckning stoppa fler bilister som missköter sig på vägarna, så att hastigheten sänks (den mycket smala men inte desto mindre högtrafikerade Forskargatan, är ett bra exempel på en plats som är i behov av fartkamera).
Prioritera och främja cykeltrafiken genom fler bekväma och säkra cykelbanor, så att cyklisterna också känner sig prioriterade men framför allt för att få fler att börja cykla – en reform som skulle göra mycket, framför allt på längre sikt. Kommunen borde därutöver se vad som kan göras angående kollektivtrafiken, eventuellt öka antalet bussar, inte minst nu när smittspridningen återigen ökar.
Avsikten är inte att inskränka friheten för den enskilde som många verkar tro. Utan att få till bättre balans, färre olyckor av olika slag och ett mer hållbart och dynamiskt Södertälje.
Rolan Jusupov
fri skribent