Annons

Annons

Annons

Debatt
Tidspassning och kvalitet det mest prioriterade i färdtjänsten

Text

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Det är prioriterat att färdtjänsttaxi kommer i tid. Foto: Tomas Karlsson och Fredrik Sandberg/TT

Bild: Tomas Karlsson

Annons

I Region Stockholm förvaltar och utvecklar vi världens största system för särskilda persontransporter. Pandemin har sedan våren 2020 påverkat antalet dagliga resor mycket.

Vi har ännu inte kommit tillbaka till samma dagliga antal resor som före pandemin. Men, i nuläget utförs ändå i genomsnitt över 9 000 dagliga färdtjänst- och sjukresor i Stockholms län.

Över 80 procent av dessa resor utförs i tid och nöjdheten hos resenärerna är 85 procent. Att få upp dessa siffror är hela tiden prioriterat av färdtjänstnämnden och Region Stockholms trafikförvaltnings färdtjänstverksamhet.

De taxibolag vi för närvarande har avtal med är förstås precis lika engagerade i detta. Taxibranschen har drabbats mycket hårt av det generellt enormt minskande resandet under pandemin, och anstränger sig nu till det yttersta för att återhämta sig.

Annons

Annons

På färdtjänstnämndens senaste sammanträde beslutades om att inleda upphandlingen av nästa stora färdtjänst- och sjukreseavtal. Enligt plan ett avtal som ska träda i kraft april 2023.

För att Region Stockholm ska klara sitt ansvar för färdtjänst och sjukresor är vi beroende av avtal som säkerställer tillgång till ungefär 4 000 taxibilar.

Hur tidspassningen och övrig kvalitet i framtidens färdtjänstverksamhet ska förbättras ytterligare här i Stockholms län (inte minst avseende våra leverantörers beredskap och kapacitet att utföra sitt uppdrag även vid kriser och andra extraordinära samhällspåfrestningar) är en viktig del i det arbetet.

Det är därför viktigt att vara tydlig med att den ”auktorisationsmodell” debattörerna specifikt förespråkar inte är möjlig. För att Region Stockholm ska klara sitt ansvar för färdtjänst och sjukresor är vi beroende av avtal som säkerställer tillgång till ungefär 4 000 taxibilar.

Att bygga det behovet på den form av auktorisation av enskilda aktörer, som debattörerna förespråkar tror jag de flesta förstår inte är realistiskt. Rakt av innebär deras föreslagna system att det inte längre skulle vara möjligt att tillhandhålla färdtjänst- och sjukresor med en omfattning som skulle vara annat än en bråkdel av det behov länet för närvarande har.

Annons

Alla de 63 000 färdtjänstresenärerna, plus de hundratusentals länsbor som vid enstaka eller mer omfattande tillfällen dessutom tilldelas sjukresor med taxi, skulle inte längre ha den (i grunden lagstyrda) tillgången till nödvändiga resor.

Annons

På senare tid har LT publicerat några inlägg om färdtjänsten. Jag är glad över att skribenterna uppvisar engagemang och vilja att ytterligare förbättra färdtjänstens kvalitet. Hur vi både nu och i framtiden säkerställer rätt utbildning, fallenhet och engagemang hos våra leverantörer (ytterst de enskilda taxichaufförerna) för att utföra länets tusentals dagliga särskilda persontransporter är en viktig fråga.

Där tar jag med mig debattörernas tankar och delar deras engagemang (flera gånger om) för vikten av att färdtjänst- och sjukreseresenärer blir bra bemötta och att deras resor sker i tid.

Inte minst förtjänar Region Stockholms stora och viktiga arbete med särskilda persontransporter att uppmärksammas i debatten. En kreativ och lösningsfokuserad debatt är jag övertygad om hjälper oss att lyckas med det som är inte minst mitt personliga motto för verksamheten: ”vi ska ha en färdtjänst som går i tid, i övrigt håller en god kvalitet, är ekonomiskt hållbar och inte kan missbrukas”.

Fredrik Wallén (KD)

färdtjänstnämndens ordförande, Region Stockholm

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan