Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare: Många upplever ett digitalt utanförskap

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Allt mer av vårdkontakterna sker digitalt, som genom tjänsten 1177.

Bild: Tomas Karlsson

Annons

Afasidagen den 10 oktober uppmärksammar det digitala utanförskap som många människor med afasi upplever i relation till e-hälsosystemen inom hälsovård, sjukvård och rehabilitering.

Digitala tjänster har vuxit till att bli ett nytt utanförskapsområde i samhället. Inte minst pandemin har visat på stora skillnader i möjligheten att vara digitalt delaktig. Många med afasi har haft svårt att självständigt kunna boka till exempel tester, tider för vaccinering och vaccinationspass. Rehabilitering har på sina håll getts på distans, vilket har fungerat för en del personer men för andra inte alls.

Annons

Annons

Digitala tjänster måste bli universellt utformade så att många fler kan använda dem. Användare som idag utestängs från digitala tjänster måste börja betraktas som en självklar grupp med potential att vara med och utveckla användbarheten i digitala tjänster.

Visste du till exempel:

• Att personer med afasi och andra kognitiva funktionsnedsättningar har varit med och testat användbarhet och begriplighet på flera myndigheters webbplatser.

• Att personer med afasi har testat och varit med att ta fram den långsamma talsyntesrösten Majsan som gör det lättare att läsa och förstå texter.

• Att afasirörelsen arbetat för, och initierat ett försök med långsamma och mer lättlästa undertexter.

Innovation och produktutveckling kan gynna och vara användbar för många fler grupper i samhället.

Inget om oss utan oss – vi vill vara med.

Berit Robrandt Ahlberg

förbundsordförande Afasiförbundet

Per Gunnermark

ordförande i Afasiföreningen i Södertälje/Nykvarn

Annons

Annons

Till toppen av sidan