Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Debatt: Rädda turtätheten på Gnestapendeln

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Turtätheten på Gnestapendeln riskerar att minska på helgerna, enligt ett förslag till ny Trafikplan.

Bild: Monika Nilsson Lysell

Annons

Föreningen Gnestapendeln företräder resenärsintresset. Vi ser bekymrat på föreslagen (Trafikplan -22) återgång till tvåtimmarstrafik på helgerna, söder om Järna. Helgresenärer i Mölnbo och Gnesta drabbas hårt av försämringen, det gäller både fritidsresenärer och alla dem som pendlar till och från arbetet – i sjukvården bland annat. Det lokala tågresandet är viktigt att stödja och stimulera på platser som Gnesta–Mölnbo–Järna–Södertälje hamn, särskilt då pandemin klingat av.

Annons

Annons

Föreningen Gnestapendeln samlade 2019 in cirka 6 000 namnunderskrifter för entimmestrafik på helgerna, vilket resulterade i nuvarande (2020–2021) timmestrafik. Föreningen har i skrivelser till regionerna Sörmland och Stockholm framhållit detta samt påpekat att regionaltåg respektive pendeltåg betjänar olika resenärsgrupper. Prisskillnaden mellan dem är betydande och regionaltågen stannar endast i Gnesta och norrut i Södertälje syd och Flemingsberg.

I kontakter med Region Stockholm svarar man att region Sörmland äger frågan och där svarar trafikansvariga att utbyggnaden av regionaltågtrafiken är den satsning som gäller. Att de båda regionerna inte har träffat en uppgörelse om den länsgränsöverskridande tågtrafiken på helgerna på linje 48 är näst intill obegripligt, möjligen skamligt då politiken ytterst äger frågan i Stockholm och Sörmland.

Gnestapendeln, måste bevaras med minst samma turtäthet framöver som den har i dag.

Linje 48, det vill säga Gnestapendeln, måste bevaras med minst samma turtäthet framöver som den har i dag. Södertälje kommuns invånare och resenärer förtjänar att lätt och bekvämt kunna göra sina resor veckans alla dagar. Samhällsplaneringen, inklusive pågående bostadsbyggande för framtiden, även i småorterna, förtjänar också detta. Miljöhänsyn väger tungt.

Annons

Bevarad och gärna utvecklad trafik på linje 48 borde inte vara en partiskiljande fråga i vår regiondel men valrörelsen 2022 kan säkerligen också innehålla trafikfrågor och åtskilliga partiföreträdare i Södertälje med omnejd har uttryckt sitt sitt stöd för minst nuvarande turtäthet på linje 48, då föreningen tagit kontakt. Det är nu dags för "upp till bevis” innan Trafikplan-22 spikas.

Föreningen Gnestapendeln

Ingemar Oderstedt

vice ordförande

Anna Rova

kassör

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy