Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Debatt: Byggplanerna för Östertälje ligger flera år bort

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Pendlarparkeringen i Östertälje kommer att försvinna medan nya bostäder ska byggas. Före byggstart behöver kommunen hitta andra lösningar.

Bild: Monika Nilsson Lysell

Annons

Södertälje är en växande kommun med många arbetstillfällen. Det är i grunden bra.

I den relativt snabba utvecklingen med nya bostäder och kommunal service tillkommer behov av nya lösningar för trafik, pendling och annan infrastruktur. Detta gäller inte minst pendlarparkeringen vid Östertälje station.

Frågan om parkeringen vid Östertälje har väckt många reaktioner och det är lätt att förstå då den är en viktig del i mångas vardagspussel. Den långsiktiga strategin för Södertälje är att fler ska kunna välja att resa kollektivt till arbete eller utbildning och då med fler valmöjligheter än i dag. En viktig del i det är att kunna parkera nära tåget för dem som behöver.

Annons

Annons

En viktig aspekt, som försvunnit i debatten kring infartsparkeringen i Östertälje, är att det inte handlar om att bygga bort parkeringar utan att vi söker provisoriska lösningar under tiden som det byggs bostäder på platsen. Byggplanerna ligger flera år framåt i tiden. För att förtydliga: Det handlar om att hitta parkeringslösningar under en begränsad tid och det finns gott om tid att finna de bästa alternativen.

Förvaltningen kommer att ta en extra titt på bland annat just Östertäljeparkeringen och hur man ska ersätta de parkeringsplatser som påverkas av nybyggnationen

De lösningar som presenterats hittills för att ersätta pendlarparkeringen är inte tillräckliga och det är förståeligt, men lite olyckligt, att det skapat både förvirring och upprördhet.

Läs Tomas Karlsson: Parkeringsplanen för pendlare bygger på att någon annan tar ansvar

För att räta ut frågetecknen och för att kunna nå bästa tänkbara lösning har vi i den politiska majoriteten drivit fram ett nytt beslut i kommunstyrelsen. Det innebär att förvaltningen kommer att ta en extra titt på bland annat just Östertäljeparkeringen och hur man ska ersätta de parkeringsplatser som påverkas av nybyggnationen, samt se över utvecklingen av övriga pendlarparkeringar. Det råder bred politisk enighet kring detta uppdrag.

Annons

Annons

Vid sidan om detta kommer utvecklingen av kollektivtrafiken att innebära vissa omställningar för resenärerna. Många förändringar måste ske i samarbete med regionala aktörer som SL och Nobina.

Det är en process som tar tid och då den i nuläget befinner sig i sitt inledande skede är det svårt att spekulera i hur slutresultatet kommer att bli.

Att nå en så bra lösning som möjligt för såväl Södertäljes resenärer som för miljön och för Södertälje i stort är uppgiften. Målet är att nå en lösning som tillgodoser behoven i Östertälje under den övergående byggnadsperioden och för framtidens pendlare i hela Södertälje.

Boel Godner (S)

kommunstyrelsens ordförande

Tage Gripenstam (C)

kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy