Annons

Annons

Annons

Annons

Ombyggnationen av Södertälje kanal

Debatt
Insändare: Sätt stopp för kanalbygget

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Ombyggnationen av Södertälje kanal och sluss står still.

Bild: Jesper Hagel

Annons

Det har gått ett halvt decennium sedan Sjöfartsverkets skandalprojekt Mälarprojektet startade. Slussen och kanalen är en enda stor byggarbetsplats, men utan bygge. Trafikverket som tagit över ansvaret behöver två år på sig innan de kan återstarta projektet, som enligt löfte ska vara avslutat 2026.

Annons

Annons

F-n tro't.

Trafikverkets meritlista är fylld av misslyckanden – tydligast i minnet är bygget av en tågtunnel genom Hallandsåsen. Det försenades med 16 år och blev tio gånger dyrare än beräknat.

Analyser om kostnader, markförhållanden och risker med borrningen var ofullständiga. Det senare ledde också till en stor miljöskandal med förgiftat grundvatten.

Det finns paralleller med Mälarprojektet, nämligen bristande analyser om den samhällsekonomiska nyttan och markförhållandena. Likaså byte av entreprenör två gånger. Först på grund av felaktig upphandling. Orsaken till det senaste bytet har inte presenterats men förmodligen beror det på bristande beställningsunderlag och felaktiga förutsättningar. Kanalslänter och kanalbotten var sämre än man trodde och tekniken att bygga slussportar var inte prövad. Tro och förhoppningar är ingen bra grund att stå på när man ska driva infrastrukturprojekt i miljardklassen.

Det som också händer när projekt drar ut på tiden är att förutsättningar förändras. Oljetankers kommer inte att behövas i ett fossilfritt Sverige. Dessutom introduceras nu Mälarpendeln, som innebär att stora fartyg lastas om till mindre i Stockholms nya hamn Norvik. För detta krävs ingen ny sluss eller kanalmuddring.

Det bästa Trafikverket kan göra är att lägga ner Mälarprojektet innan det kommer i samma skandalklass som tunnelbygget i Hallandsåsen. Kanalen har alltid förknippats med något positivt och varit lite av Södertäljes varumärke, som nu tappar i värde. Kommunen, som har varit emot projektet från början, måste kräva att Trafikverket lägger ner projektet.

Annons

Dessutom ska alla promenadvägar återställas och Slussholmen göras i ordning. Vi är många Södertäljebor som är hjärtligt trötta på byggstörningar, miljöförstörelse och avstängda promenadvägar.

Kanalgranne

Annons

Annons

Till toppen av sidan