Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Östertälje

Insändare
Insändare: Orealistiska förslag för att ersätta pendlarparkeringen i Östertälje

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Flera hundra Södertäljependlare parkerar dagligen sina bilar vid Östertälje station för att byta till tåg.

Bild: Mattias Holgersson

Annons

Vi har 100 000 invånare i Södertälje efter en stor tillväxt. En lagom storlek för en mellanstor stad. Men politikerna vill bygga tusen lägenheter per år – vilket är dubbelt så mycket som man byggt på senare år. Målet är att Södertälje ska ha ytterligare 40 000 invånare om 20 år.

Varför det frågar sig många Södertäljebor. Vi vet av erfarenhet att alla nybyggda bostäder blir dyra. De kommer inte att kunna efterfrågas av vanliga Södertäljebor annat än med hyresbidrag. Telge bostäder har inget vinstintresse – ändå har det blivit så dyrt på Stockholmsberget.

Annons

Nu ska man bebygga den oerhört betydelsefulla pendelparkeringen vid Östertälje. 100 P-platser blir kvar, i stället för 500.

I LT presenteras ett antal förslag för att ersätta platserna – alla förslag är mer eller mindre orealistiska och det borde kommunen veta. SL är svårflörtade när det gäller nya linjer. Att de skulle börja köra direktbussar från Plantagen till Stockholm som man kan ”hoppa på” är orealistiskt. Dessutom skulle man handla (varje dag!) på Plantagen för att få billigare P-avgift.

Annons

Läs Tomas Karlsson: Parkeringsplanen för pendlare bygger på att någon annan tar ansvar

Förslaget om utökad parkering vid Södertälje Syd och att åka direkttåg till Stockholm låter väldigt enkelt i kommunstrategen Mats Johannessons förslag. Men det är mycket dyrare och flertalet behöver ändå SL-kort för att åka vidare med buss. Ett annat förslag är 200–400 P-platser vid Bårsta – även här ska man enkelt kunna ”hoppa på ” en direktbuss till Liljeholmen, som SL ska bekosta. Man tar sig för pannan.

Jag förstår att det är problem med miljökraven vid Mälarbron. En bra lösning är att revidera bostadsbyggnadsprogrammet till 500 lägenheter per år – till fördel för oss som bor i staden.

Annons

Att ta bort 500 P-platser vid Östertälje är ett slag i ansiktet på Södertäljebor. Det enda rimliga är att halvera bostadsprojektet. Då kan man få in ett kostnadseffektivt P-däck för 400 bilar. Man kan kanske ta ut 50 kr/dag i avgift men resterande kostnad borde bostadsprojektet det vill säga byggföretaget få betala.

Rädda pendelparkeringen

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy