Annons

Annons

Debatt
Debatt: Värna entimmestrafiken på Gnestapendeln

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Pendeltåget mot Gnesta står inne vid perrongen på stationen Södertälje centrum.

Bild: Tomas Karlsson

Annons

Underbart är kort, heter det. Men det är inte alla som skriver under på det. I alla fall inte de närmare 30 000 invånarna längs med pendeltågslinjen mellan Södertälje hamn och Gnesta station.

Från och med 2022 riskerar man att förlora sin nu aktuella entimmestrafik på helgerna för att SL planerar att återgå till tvåtimmarstrafik på sträckan som trafikerar Södertälje centrum, Södertälje hamn, Södertälje syd, Järna, Mölnbo med slutstation Gnesta. Även Hölö-Mörkö med sina 3 600 invånare bör läggas till eftersom en ansenlig andel av Hölö-Mörköborna måste ta pendeln från/till Järna station i brist på pendel- eller regionaltåg från Hölö.

Läs också Tomas Karlsson: Pendlarna riskerar fler försämringar – rädda helgturerna med Gnestapendeln

Annons

Efter många års oförtruten kamp för att få pendeln att gå med tätare turer, något som verkligen uppskattats av de resande, väljer SL att försämra sitt eget lyckade utbud. Vad är motiveringen i trafiknämndens i Region Stockholms majoritet av moderater, centerpartister, kristdemokrater, liberaler och miljöpartister? Miljöpartister? Vad sysslar ni med?

Annons

Den bistra sanningen går med största sannolikhet att finna i utförsäljningen av regionaltågstrafiken mellan Stockholm och södra Mälardalen

Det kan knappast vara av klimat- eller miljöskäl? Kan inte heller bero på vikande resandeunderlag? Nej, den bistra sanningen går med största sannolikhet att finna i utförsäljningen av regionaltågstrafiken mellan Stockholm och södra Mälardalen till det internationella Hong Kongbaserade transportkonglomeratet MTR – alltså, en sockrad utförsäljning.

Motiveringen som anförs är att Mälartågen ska ges en väsentligt utökad trafik som fyller ut pendeltågets luckor. Man tar sig för pannan

Har Trafiknämnden inte koll på geografin? De potentiellt förtätade Mälartågen servar enbart Södertälje syd och Gnesta i närområdet. Järna och Mölnbo körs förbi med 200 kilometer i timmen. Och hur ansluter Södertälje centrum och Södertälje hamn till Mälartåget för en 20-minuters tågfärd till eller från Gnesta? Via Södertälje syd? Om det är något som får folk att välja bilen framför kollektivtrafiken är det just detta – omstigning.

Annons

Vänsterpartiets uppmaning till företrädare för M, KD, C, L och MP lokalt i Gnesta och i Södertälje samt i trafiknämnden i Region Stockholm blir: tänk om, gör rätt. Värna en-timmestrafiken på Gnestapendeln.

Ingemar Oderstedt (V)

Mölnbo kommundelsnämnd

Annons

Cerstin Sjölund (V)

Hölö-Mörkö kommundelsnämnd

Josefin Nymark (V)

Järna kommundelsnämnd

Eva Bjurholm (V)

stadsbyggnadsnämnden

Thomas Östlund (V)

tekniska nämnden

Staffan Norberg (V)

Region Stockholm

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy