Jag kan bara instämma i de mycket initierade och relevanta insikter och åsikter som framfördes av "Väg- och vattenbyggare och Södertäljebo" häromdagen. Ytterligare en fråga: Hur ställer sig EU till fortsatt delfinansiering av detta misskötta projekt?
Annons
Tyvärr befarar jag att kanal-/slussbygget inte stoppas – det har gått alldeles för mycket prestige i att det ska slutföras. Vi Södertäljebor har drabbats hårt av Mälarprojektet. Hur kan vi kompenseras för detta?
Annons
Ett konkret förslag: Sjöfartsverket bekostar hela den av kommunen planerade ombyggnaden av Slussholmen och Lotsudden samt det som rasade när slukhålet uppstod på Slussgatan (sannolik följd av vibrationer vid spontning).
De pengar som frigörs i den kommunala budgeten kan satsas på upprustning av den befintliga kommunala infrastrukturen, som håller väldigt låg standard. Stadsmiljön är väldigt sliten och underhållet väldigt eftersatt.
Pengar till en uppfräschning av infrastrukturen kan också hämtas från kommunens budget för det mycket tveksamma, jippoartade projektet "Årets stadskärna 2023". Att få epitetet Årets stadskärna känns väldigt avlägset med stora delar av centrum ockuperat av flera stora byggarbetsplatser, kanalen/slussen, Lunabygget och hotellbygge vid Maren.
Standardhöjningen av stadsmiljön skulle bli mycket påtaglig för oss som dagligen vistas där. Kanske att besökare till och med kan lockas att återvända?
BFH