Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare: Stoppa Slussbygget – rädda Södertälje kanal

Text: 

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Trafikverket har övertagit ansvaret för slussprojektet i Södertälje.

Bild: Jesper Hagel

Annons

Sluss- och kanalbygget har nu pågått i 3,5 år och inte kommit mer än halvvägs.

Trafikverket med sin större erfarenhet av stora projekt har nu övertagit ansvaret för projektet från Sjöfartsverket och redan kommit fram till att det tar två år innan återstart och sedan minst tre års byggtid. Då finns det tid att göra en förutsättningslös utredning av behovet och den samhällsekonomiska nyttan innan man börjar.

Annons

Annons

Tekniken att bygga dessa enorma konstruktioner på land och sedan dra ut dem i kanalen med hjälp av vattnets lyftkraft är synnerligen riskfylld. Det är inte otroligt att man kan hamna i ett läge där det blir helt stopp i kanalen, kanske för all framtid, om projektet misslyckas.

Det positiva i dagens läge är trots allt att man inte kommit längre. Det går fortfarande att återställa området och de två jättelika slussgroparna till parkmark.

Farleden, särskilt vid passage under de tre broarna vid E4/E20 är trång med kraftiga svängar och därmed ökade risker när fartygens längd ökar från 135 till 180 meter och bredden från 18 till 24 meter. Ändå är det en marginell ökning till en enorm kostnad och jättestor risk.

Vi har råkat ut för två större broolyckor i Södertälje men hittills varit förskonade från kanalolyckor, som skulle kunna innebära långvariga stopp i pulsådern Södertälje kanal, som är livsnödvändig för hamnarna i Västerås, Köping och Liljeholmen.

Till bilden hör att Mälarpendeln från den stora hamnen i Norvik vid Nynäshamn just startar. Den fanns inte med när Slussbesluten fattades. Till Norvik tar man in 400 meter långa fartyg med ett djup på 16 meter.

Södertälje kommun som från början varit emot slussprojektet borde nu sätta ned foten och kräva att Trafikverket börjar med en kritisk granskning med extern expertis för att bedöma om slussprojektet är tekniskt genomförbart.

Annons

Därtill borde den samhällsekonomiska analysen, som byggde på uppgifter för över 10 år sedan uppdateras, bland annat med hänsyn till Norvik och Mälarpendeln.

Risken att projektet misslyckas så att kanalen blir avstängd för all framtid måste genomlysas med nya glasögon innan man fortsätter.

Väg- och vattenbyggare och Södertäljebo

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan