Sluss- och kanalbygget har nu pågått i tre år och inte kommit mer än halvvägs. Trots att Sjöfartsverket anlitat ett av Europas mest kvalificerade och erfarna företag, Züblin, så har man kört fast. Nu väntar en ny upphandling. Men om inte Züblin med sin erfarenhet klarar av projektet vem ska då göra det? Risken är jättestor att det blir ett nytt fiasko.
Annons
Det är mycket ovanligt, nästan unikt, att ett företag som Züblin frivilligt hoppar av en stor pågående entreprenad. Det kan bara bero på en sak. Züblin bedömer inte att projektet är möjligt att genomföra med de grundförhållanden som gäller och den tekniska lösningen som beslutats.

Züblin och Sjöfartsverkets flaggor har vajat sida vid sida. Men inte så länge till.
Bild: Monika Nilsson Lysell
Annons
Tekniken att bygga dessa konstruktioner och sedan dra ut dem i kanalen för att bygga slussporten inuti låter synnerligen riskfyllt. Det är inte otroligt att man kan hamna i ett läge där det blir helt stopp i kanalen. Man har inte framfört några siffror på hur mycket man lagt ned och hur förlusten fördelats men någonstans mellan en och två miljarder har det nog kostat hittills. En del av pengarna härrör från spontningen av kanalen som nog varit bra även om inte Slussen byggs ut.
Mitt förslag är att Södertälje kommun uppvaktar Sjöfartsverket och regeringen om att Slussprojektet i Södertälje bör avbrytas
Det positiva i dagens läge är trots allt att man inte kommit längre. Det bör gå att återställa området och de två jättelika slussgroparna till parkmark för under 100 miljoner kronor, vilket är småpengar jämfört med att bygga vidare med de stora risker det innebär. Nuvarande sluss fungerar utmärkt liksom Slussbron.
Mitt förslag är att Södertälje kommun uppvaktar Sjöfartsverket och regeringen om att Slussprojektet i Södertälje bör avbrytas eftersom det visat sig inte tekniskt genomförbart.
Annons
Det är jobbigt, men minns Hallandsåsen och nu aktuella Förbifart Stockholm där man också stött på enorma problem. Det är bättre att se sanningen i vitögat och säga att detta går inte.
För Södertälje som i grunden varit mot sluss- och kanalbygget hela tiden vore det en stor vinst om projektet avslutades men främst för Sjöfartsverket och staten.
Väg- och vattenbyggare och Kanal- och slussvän