Med tanke på de enkäter som påvisat brister i kvalitet i hemtjänsten i Södertälje som på senare tid florerat i pressen, vill jag och min familj gärna lyfta vår bild av Södertälje kommuns hemtjänst, för att visa på en helt annan uppfattning.
Annons
Annons
Med en plötsligt sjuk, äldre anhörig valde vi att använda Södertälje kommuns hemtjänst, avdelning Enhörna.
Vår far har fått besök av hemtjänsten i eget hem sedan i januari, ett flertal gånger per dygn, och omsorgen har från första stund utgått från honom och hans önskemål och behov.
När han inte längre kunde uttrycka sin egen önskan verbalt har man lyssnat på andra signaler för att förstå vad han velat eller inte velat ha. Många anställda har vi mött, samtliga har varit respektfulla, hänsynstagande, haft kännedom och kunskap om vårdbehovet och samtidigt varit ett stort stöd för oss anhöriga.
100 procent av de praktiska sysslorna har fungerat, de har stått ut med hund i hemmet även om hundrädsla fanns, de har alltid knackat, hälsat, kommunicerat via lappar eller telefon med oss, och lyssnat på oss för att i bästa möjliga mån göra pappas tillvaro så bekväm som det bara är möjligt i livets slutskede.
Hemtjänstpersonalen har haft full koll på sin arbetstid, och i de fall de praktiska göromålen varit klara, har man suttit ned för att prata med pappa eller bara finnas vid hans sida.
Vi är 100 procent nöjda anhöriga, och deltar gärna i nästa enkät för att påvisa att det finns fler sidor att lyfta.
Olle Steyners anhöriga
Annons