Inför det nya året tog Samtrans över skolskjutsarna. Genast fick verksamheten omfattande kritik. Flera föräldrar vittnade om att de själva blev tvungna att ta kontakt med företaget för att få veta när deras barn ska bli upphämtade och på vilken plats. Flera barn fick dessutom längre restid till och från skolan.
Läs också [+]: Kommunen i krismöte efter kritikstormen mot den nya skolskjutsen: "Det har inte fungerat"
Annons
Annons
Sedan dess har företaget och kommunen lovat bättring och på fredagen genomfördes ytterligare ett möte där båda parterna konstaterade att skolskjutsarna nu fungerar bättre. Dock finns fortfarande "ett antal dagliga händelser som måste åtgärdas snarast", skriver Södertälje kommun.
Efter mötet finns en rad åtgärder som Samtrans och kommunen har beslutat om. Bland annat ska Samtrans förstärka reklamationshanteringen för att snabbare kunna lösa problem och återkoppla till föräldrar. Arbetsgruppen som hanterar skolskjutsen ska utökas till att bli en projektgrupp.
Kommunens handläggare ska även få inloggning i Samtrans reklamationssystem för att få aktuell information.