Annons

Annons

Annons

Annons

Larmgrupp gör hemtjänsten tryggare

Hemtjänstpersonal hjälper till med medicinering.

Bild: Paola N Andersson

Tio procent av Södertäljes ungefär 15 000 pensionärer har i dag den extra trygghet som ett larm på armen innebär. Men när larmet går kan utryckningarna ske på ett betydligt säkrare sätt.

Annons

Den som beviljats insatser inom hemtjänsten har i regel ett tidsschema med bestämda klockslag när besöken ska ske. Antalet hembesök varierar naturligtvis från individ till individ, men kan uppgå till tio per dygn. För de allra flesta är det mycket viktigt att personalen ringer på dörren vid den uppgjorda tidpunkten.

Annons

När larmet går måste två personer rycka ut för att hjälpa den akut behövande. Men det innebär att de brukare som har fastställda klockslag för sina hjälpinsatser kommer i kläm. Den väntetid som uppstår är olycklig för alla parter och skapar ofta problem. Förseningar leder till irritation och frustration, hos såväl brukaren som personalen.

Liberalernas slutsats är därför att Södertälje kommun snarast bör dra igång ett försök med en eller två särskilda ”larmgrupper”, som tar hand om de akuta hembesöken. Då kan vi erbjuda brukarna en ännu tillförlitligare och tryggare service och samtidigt avlägsna ett stressmoment för vår hårt arbetande hemtjänstpersonal.

Mats Siljebrand (L)

gruppledare

Nils-Gunnar Lindh (L)

ledamot, äldreomsorgsnämnden


www.lt.se/debatt

08-550 921 33
debatt@lt.se

Annons

Annons

Till toppen av sidan