Öppet brev till Röda Korset – efter rena diktaturfasonerna

Röda korset slutar samla in plastpåsar med kläder - i dag (förmodligen) går sista lasset till Halmstad.

Bild: Mattias Holgersson

Annons

Strax före jul kom ett brev från Röda korskretsens styrelse i Södertälje i brevlådan. Med ökande häpenhet läste vi igenom texten från vår lokala kretsstyrelse. Vi kunde konstatera att över huvudet på oss som långvariga och trogna medlemmar, hade Röda korsets nationella styrelse beslutat att avsätta den lokala kretsstyrelsen, stänga second handbutiken Kupan på Järnagatan och upplösa Södertälje Röda korskrets per den 20 december 2016. Alltså med omedelbar verkan.

Vad hade hänt? Hade kretsstyrelsen förskingrat pengar? Hade man begått brott?

Som skäl till dessa i vårt tycke mycket drastiska och odemokratiska åtgärder angavs att den lokala Röda korskretsen underlåtit att arbeta efter Röda korsets portalparagrafer §§ 1-3. Bidragande var även underlåtenheten att ikläda sig och betala en skuld om cirka 70 000 kronor, som en helt fristående nyinrättad lokal så kallad ämneskrets i Södertälje hade ådragit sig. Skulden var således inte orsakad av Södertälje Röda korskrets. Den hade uppstått i kölvattnet på ett nyligen avslutat projekt med EU-medel som en grupp, numera med namnet Globala Röda korskretsen, hade genomfört men uppenbart inte lyckats fullgöra rent ekonomiskt.

Läs även: Mötesplats Kupan har stängts på grund av bråk

Röda korskretsens styrelse i Södertälje hävdar att de inte begått några fel i sitt uppdrag och att de är oskyldigt anklagade för paragrafsbrott. Till saken hör att de lokala kretsarna är egna juridiska enheter och ekonomiskt självförsörjande och inte har ansvar för varandras skulder eller tillgångar. Det bör för ordningens skull även påpekas att flera från varandra fristående kretsar kan verka i en eller samma geografiska område. Det finns kretsar i Hölö/Mörkö, i Enhörna med flera.

I en stat eller nation, eller för den delen kommun, hade åtgärden som nu Röda korset centralt iscensatt, betraktats som en statskupp. Men Röda korset är en medlemsburen förening. I Södertäljekretsen finns 275 betalande medlemmar.

Enligt Röda korsets stadgar ser det åtminstone på pappret ut som om en viss demokratisk ordning ska råda, så också i dess lokala kretsorganisation. Vi medlemmar har dock på inga vis fått möjlighet att ta någon som helst ställning till vad som nu har skett i föreningen och den lokala kretsen. Föreningsdemokratin har definitivt satts ur spel.

Annons

Den 27 januari i år kom nästa brev till medlemmarna, denna gång från Röda korsets centralstyrelse. Här bekräftar Röda korset att dess styrelse beslutat att upplösa kretsen.

Man anför i brevet att Röda korset centralt har gett den lokala Södertäljekretsstyrelsen möjlighet att självmant avgå för att ”bidra till en sammanslagning av de båda kretsarna i Södertälje innerstad”, men att kretsstyrelsen inte antagit detta bud från Röda korsets centrala styrelse. Tonen är hotfull och ger inga alternativ. Vad medlemmarna i kretsen säger tar Röda korset centralt inte hänsyn till. Det bryr man sig helt enkelt inte om.

Annons

Vad håller Röda korset på med?

Det krävs inte många tankesteg för att misstänka att Röda korsets diktatoriska åtgärder handlar om att komma åt de tillgångar som Södertäljekretsen har genom arbetet i second handbutiken Kupan. Det kan inte vara helt ovidkommande i sammanhanget att Kupan på årsbasis drar in ett netto på mellan 150 000 och 200 000 kronor – medel som sedan används för olika biståndsändamål.

Vad är det för tendenser i Röda korset som tillåter att odemokratiska och kuppartade metoder av detta slag får äga rum? Det rubbar allvarligt förtroendet, vilket är synnerligen oroväckande i en tid då gränserna för rättsmedvetande och korruption ständigt naggas i kanten av olika händelser i samhället, även i lokalsamhället.

Som medlemmar och trogna kunder i Kupan kräver vi fakta och korten på bordet. I anständighetens namn måste Röda korset sammankalla oss medlemmar i Södertälje till ett möte i ärendet så att vi fårinsyn i den kritik som drabbat Södertäljes Röda korskrets. Den drabbar implicit även oss medlemmar som på olika sätt backat upp kretsen genom åren.

Annons

Med detta handlande är Röda korset åter ute på hal is, efter de beryktade förskingringsaffärerna och avslöjandet av högavlönade toppositioner. Röda korset riskerar återigen ett stort tapp av trogna stödjare under kommande år.

Medlemmar i Södertäljekretsen

Märit Laretei

Barbro Holmlund

Gun Svensson

Rose-Marie Hedlund

Christina Eklund Sundstedt

Lars von Euler

Kunder i Röda korsets Kupan

Eva Bjurholm

Cecilia Valdes

Krista Kassel

Ulf Uebel

www.lt.se/debatt

debatt@lt.se

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy