Annons

Annons

Annons

Södertälje

Efter brokaoset – forna kommunalrådet: "Bygg Marenbron"

Gamla kommunalrådet Ove Lundgren: – Det saknas minst en bro i Södertälje. Men även om Saltsjöbron gjort nytta som reservbro behövs en till, så bygg Marenbron nu.

Ove Lundgren har arbetat både som tjänsteman och politiker i Södertälje. Han minns broolyckan 1990. ”Då påpekade vi att Saltsjöbron måste till, men visst behövs det ännu en bro i Södertälje”.

Bild: Jalmar Carlson

Annons

Ove Lundgren, 68, är en man som varit med förr. Som hög tjänsteman på samhällsbyggnadskontoret, och som politiker och kommunalråd (C).

Han har följt brohaveriet lite från sidan:

– Jag minns förra gången motorvägsbron kollapsade. 1990, då var jag politiker. Jag minns också hur trafiken korkade igen stan innan den engelska BB2- (brittisk balkbro) bron kom på plats.

– Det är en större variant av de broar som ingenjörstrupperna kan bygga. Jag har gjort det när jag låg i lumpen. Jag vet att frågan väcktes för att Ing 1 skulle bygga. Men det var nog för svårt, säger Ove när vi sitter och tittar på gamla bilder från LT:s arkiv.

– Men inte heller jag vet var den bron tog vägen. Trafikverket köpte väl in den, de borde väl veta var den finns? säger han förvånat.

Annons

Under den månad som det saknades en motorvägsbro 1990 var det trångt i Södertälje. Ove minns att det blev så att Mälarbron och Oxbacksleden blev E4/E3 medan Södertäljeborna använde sig av Slussbron, och Marenbron.

Annons

– Vi hade redan 1980 ställt krav på Saltsjöbron, för Södertäljes skull, men efter olyckan 1990 tryckte vi på rejält via länsstyrelsen och till sist kom den. För Södertäljes del hade den säkert passat bättre närmare stan, det visar inte minst trafikmängden under vanliga dagar, men som reservbro till motorvägsbron är den oersättlig, säger Ove lugnt.

När Trafikverket kom underfund med hur man kunde leda om trafiken från motorvägen till Saltsjöbron blev det ju bättre.

– Men nu hoppas jag att man skyddar motorvägsbron bättre. För de är konstruerade så att skadas en balk, så försvagas hela bron.

– Jag minns hur nära det var att Saltsjöbron inte skulle bli öppningsbar. Vi i Södertälje och de som skulle betala ville ha en fast bro, men till sist vaknade Mälarkommunerna och fick i gång en kampanj så att den blev öppningsbar – och dyrare.

Ove Lundgren, som varit med om många kaotiska trafikdagar i Södertälje, menar att man nu måste hitta en långsiktigt hållbar lösning.

Och utan en Marenbro (ni som minns, bil- och bussbron från Slussholmen till Borgmästarvillan) är det inte möjligt.

– Jag vet att det kan vara politiskt svårt då en folkomröstning gav svaret att den rivna Marenbron inte skulle byggas, men nu måste det till en ny bro för Södertäljeborna. Det borde gå att få till nu.

Annons

Annons

På frågan om han känner till planerna på en bro vid Lina svarar han:

– Jodå. Det fanns ett (väg-) reservat för en bro redan på slutet av 60-talet. Och Ritorpsleden, som nu finns, är en del av det programmet. Men reservatet avskrevs, och det är nog omöjligt att bygga där i dag.

Ove Lundgren.

Bild: Jalmar Carlson


Jalmar Carlson

jalmar.carlson@lt.se

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan