Olyckan ledde till stora trafikstockningar och SVT rapporterar nu att åkeriföretaget som orsakade förseningarna har mottagit hot och ilska.
Dessa upprörda personer ifrågasätter också lastbilarnas närvaro på vägarna.
De anställda som färdades i lastbilen är erfarna chaufförer som båda vittnar om att vårdslöshet inte föranlett olyckan som kunde ha krävt deras liv. Chauffören blåste även negativt i polisens nykterhetskontroll.
Annons
Annons
Vad som orsakade olyckan är ännu oklart, men vad som är klart och tydligt är att många inte inser hur pass nödvändig lastbilstrafiken är för Sverige.
Vad skulle hända om lastbilstransporterna minskades kraftigt eller försvann helt från våra vägar?
”En vecka utan lastbilar” är en undersökning gjord av Sveriges Åkeriföretag. Den belyser vilken enorm påverkan ett lastbilsstopp skulle ha i Sverige. Inom en vecka skulle Sverige utan lastbilstransporter drabbas av kännbara konsekvenser för industri, handel och samhället i stort.
Redan första dagen skulle produkter börja ta slut i matbutikerna. Postens arbete skulle stanna och läkemedel skulle sluta levereras. Efter tre dagar har sjukhusen svårt att fungera, äldreomsorgen slut på mat och drivmedelsbrist råder hos landets tankstationer.
På veckans femte dag har många av landets verksamheter stängts ned och stoppet av miljöservice och sophantering har lett till att sopor staplas på gatorna.
Ett bortfall av lastbilstransporter skulle ge direkta konsekvenser i nästan alla delar av samhället.
Utöver de mest kritiska samhällsfunktionerna som sjukvård och livsmedel, så drabbar ett lastbilsstopp de lokala transporterna väldigt hårt. 90 procent av allt lastbilsgods fraktas kortare än 30 mil, och 70 procent kortare än tio mil.
Annons
Undersökningen visar tydligt att lastbilstransporter är en grundbult i det svenska maskineriet och hur viktiga samhällsfunktioner är i behov av att lastbilar rullar på våra vägar. Utan lastbilstransporter stannar Sverige.
Torbjörn Heierson