Annons

Annons

Annons

Annons

Järnvägslinje firade 100 år

I maj 1962 kunde man från perrong 1 på Södertälje Södra station se ett historiskt ånglok som kom från Stockholm på väg till Göteborg.

Annons

Det var med anledning av 100-årsminnet av den järnvägslinjens invigning som man rustat upp det gamla loket August som skulle köra samma sträcka.

I det regndis som rådde den dagen kunde man se det märkliga ekipaget tuffa in på spår 1 där i vanliga fall snälltåg brukade stanna. Sedan gjorde det historiska tågsättet en avstickare ner till Södertälje Central där medföljande passagerare, i tidsenliga kläder, kunde inta förfriskningar innan tåget körde upp till Södra för vidare färd mot Järna.

Annons

Annons

Redan 1860 hade man haft en mindre invigning av sträckan Stockholm–Södertälje. Men då användes den äldre järnvägssträckningen som gick till dåvarande huvudstationen Saltskog.

Så var det även 1862. Först 1921 började man använda den nya linjen med dubbelspår som gick över Södertälje Södra. I drygt 70 år var sedan Södra stadens huvudstation. För många som hade sina arbeten i Stockholm eller mellanstationerna var det ständiga ombyten. Införande av pendeltåg medförde senare direktvagnar.

Den stora omläggningen kom 1995 då Södertälje Syd invigdes. Över den drogs fjärrtågstrafiken. Lokaltågstrafiken blev kvar på den gamla sträckningen över Södertälje Södra som ändrade namn till Södertälje Hamn.

Annons

Annons

Till toppen av sidan