Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Transportbranschens vapen mot terroristerna: "Geofencing"

Med digitaliserad teknik som möjliggör att stoppa tung trafik via GPS-teknik och så kallad geofencing ska lastbilskapningar försvåras i framtiden.
– Geofencing ger möjlighet att inom ett begränsat område tvinga fordonet till en lägre hastighet, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Alla Scanialastbilar som säljs är i dag uppkopplade.

På torsdagen kallade infrastrukturministern och representanter från transportbranschen, däribland Scania, till presskonferens för att redovisa resultatet av diskussionerna mot framtida lastbilskapningar.

Och branschens vapen mot terroristerna kallas geofencing.

Tekniken gör det möjligt att styra uppkopplade fordon via digitaliserade tekniska system och GPS genom att exempelvis utlösa larm och begränsa hastigheter.

Hittills har tekniken främst använts vid transport av stöldbegärligt gods. Så fort lastbilen svänger av från den förprogrammerade rutten utlöses ett larm. Men tekniken kan användas till mycket mer.

– Geofencing ger möjligheten att inom ett begränsat område tvinga fordonet till en lägre hastighet, säger Anna Johansson, infrastrukturminister.

Med i diskussionerna var bland annat Scania, Volvokoncernen och Volvo cars samt Stockholms och Göteborgs stad.

Efter terrordådet på Drottninggatan, där fem personer dog efter att ha mejats ner med en kapad lastbil, bjöds aktörer inom transportnäringen, kommuner och myndigheter in av infrastrukturministern för att diskutera hur liknande attentat ska försvåras.

– Det har varit ett stort engagemang, vi har fått in ett stort antal förslag, säger Anna Johansson.

Ett första steg blir att sjösätta ett pilotprojekt under 2018 för att se hur tung trafik ska kunna begränsas och säkerhetsanpassas i stadsmiljö med hjälp av geofencing.

– Vi väldigt glada över att Trafikverket tillsammans med Volvokoncernen, Scania samt Volvo cars samt Stockholms stad och Göteborgs stad har gjort ett handslag att utveckla digitala lösningar där bakgrunden är terrordådet, men där tekniken geofencing även kan ha mycket goda applikationer på klimat och luftkvalitet, sa infrastrukturministern.

– Nästa steg blir att gå in mer på detaljerna hur allt ska styras i praktiken, men fortfarande saknar en mängd fordon, som äldre lastbilar, den här tekniken, säger Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons